Sök ikon

Sopappen Tiptapp lanserar konkurrent till börsfloppen Urb-it

Artikel bild
Gänget bakom Tiptapp: Tim Bjelkstam, Anders Lövbrand, Fredric Rylander och David Höök. Foto: Pressbild Tiptapp.

Sophämtningsappen hämtar inspiration från börsen till sin nya tjänst.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Stockholmsbolaget Tiptapp har skapat en tjänst där privatpersoner kan lägga upp sina sopor och betala andra individer för att köra det till tippen.

Bolaget backas av investerarprofiler som Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Pierre Siri, nybliven ägare av Hemnet.

Totalt har bolaget fått in ungefär 30 miljoner kronor i riskkapital.

Nu har bolaget tagit fram en ny funktion i sin tjänst, som på sikt kan komma att konkurrera med det budbolaget Urb-it.

Tjänsten heter “Hit och dit”. Tanken med den nya funktionen är inte att skicka iväg användarnas sopor. Tanken är istället att försöka hitta transporter mellan säljare och köpare av alla möjliga prylar.

“Vi har tittat på de logistiska utmaningar som butiker och secondhand-tjänster står inför under en tid, och såklart själva upplevt denna trubbighet. Vi ser tydligt att vi med vår modell kan komma in och på riktigt förändra och förbättra denna upplevelse", säger Tim Bjelkestam, vd på Tiptapp.

"Det är inte klokt att denna del av upplevelsen av att handla begagnad har fått vara så pass oförändrad under så lång tid”.

Skillnaden från Urb-it är att man vänder sig till andrahandsvärlden, som exempelvis Blocket och radannonsappen Shpock. Dessutom satsar inte bolaget på att koppla upp olika plattformar och butiker till sin tjänst. Istället ska användaren kunna be om att få hem vilken pryl som helst från vilken butik eller sajt som helst.

“Vi fyller en lucka på marknaden, då det i praktiken inte finns några gränser för vad man kan få levererat med hjälp av vår funktion Hit och Dit. Vi tror att denna frihet är nyckeln, som konsument vill du inte vara låst”, säger Tim Bjelkstam.

Bolaget vill inte avslöja hur många användare man har men meddelar att det rör sig om "ett antal tusen aktiva användare i Stockholm varje månad".

Läs mer