Widespace sågs länge som ett av de hetaste bolagen i Startupsverige.
Bolaget var tidigt ute med att göra format för annonsförsäljning i mobilen. Tillväxten drog snabbt iväg som en raket.
Från 2012 till 2015 ökade bolagets omsättning från 46 miljoner kronor till över 350 miljoner kronor. Bolaget expanderade även kraftigt på personalsidan och hade som mest över 200 anställda.
I början på 2016 fick Widespace in 147 miljoner kronor för att finansiera den aggressiva expansionen. Då värderades bolaget till 653 miljoner kronor.
Men de senaste 18 månaderna har varit betydligt tuffare för Widespace. Förra sommaren varslade bolaget 30 anställda och drog ned på expansionstakten. Omsättningen för 2016 landade på 308 miljoner kronor och förlusten på 96 miljoner kronor.
Att göra stora förluster i en expansionsfas är inte ovanligt i techvärlden. Spotify gjorde exempelvis en förlust på nästan 5,3 miljarder kronor förra året. Det finns en acceptans för förluster när man samtidigt kan se en tydlig tillväxt. I Widespace minskade dock omsättningen förra året. Det brukar leda till minskad acceptans för förluster hos investerare.
I vintras plockade Widespace in ytterligare 35 miljoner kronor genom ett så kallat konvertibellån. Det vill säga ett lån som kan konverteras till aktier.
Nu visar färska dokument från Bolagsverket att bolagets värdering slaktats totalt i samband med konverteringen till aktier – till 37 miljoner kronor. Det innebär alltså att över en halv miljard kronor i bolagsvärde gått upp i rök.
"Det här är en intern runda vi har gjort för att stärka balansräkningen och för att förenkla att ge ut personaloptioner. Det är där vi befinner oss", säger Patrik Fagerlund, medgrundare och vd på Widespace.
De nya aktierna kvittas alltså mot lånet bolaget haft till delar av ägarkretsen. Det är så balansräkningen stärks. De två riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden står för 30 av miljonerna.
"Vi gör en helt intern runda vilket gör att priset inte är ett marknadspris", säger Patrik Fagerlund.
De nya preferensaktierna – som dessutom har förtur på pengar tillbaka om bolaget likvideras – ges ut till kursen en krona. Det hela innebär att de som inte deltar i emissionen späds ut med hela 96 procent.
Även om rundan är intern leder den alltså till att flera aktieägares investeringar i praktiken blivit värdelösa. Huruvida alla aktieägare fick möjligheten att köpa in sig på kursen vill inte Patrik Fagerlund svara på.
Hur tror du att de utspädda aktieägarna upplever det här?
"Jag har egentligen ingen kommentar till det. Det här är ett sätt som vi anser är bra för att ta Widespace framåt", säger Patrik Fagerlund.
Kunde inte kvittningen gjorts till en annan kurs, så det inte blev en så extrem utspädning?
"När man gör en intern runda kan man göra på massa olika sätt. Man kan jaga upp priset till max eller dra ned priset till max. Vi valde det senare, dels för att städa upp balansräkningen och dels för att förbättra villkoren i optionspoolen".
Riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden sitter nu på 87,8 procent av aktierna i bolaget mellan sig, eftersom de stod för 30 miljoner kronor i kvittat skuld. De två var sedan tidigare största ägare.
De två grundarna Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad är sedan länge minoritetsägare. 2014 ägde de två ungefär 20 procent av bolaget. Hur stort deras ägande är i dagsläget är inte helt glasklart men det rör sig om någonstans mellan 7 och 8 procent av aktierna.
"Det är tillräckligt, så mycket kan jag säga. Plus att så länge vi jobbar är vi del av optionsprogrammen vi ger till personal. Kör man ett bolag vill man ha en uppsida", säger Patrik Fagerlund.
I dokumenten Breakit har tagit del av framgår det även att bolaget sänkt aktiekapitalet för att täcka förluster – ett grepp som kan användas för att undvika att upprätta kontrollbalansräkning om bolaget har en svår finansiell position.
Hur är bolagets finansiella situation?
"Den ser god ut."
Hur ser bolagets framtidsutsikter ut?
"Vi är fortfarande inne i förändringen till vår programmatiska plattform (automatiserad annonsplattform, red. anm.) Den presterar extremt väl mot internationella konkurrenter och säljer både i Sverige och internationellt. Vi slår både Facebook och andra plattformar på fingrarna när det gäller prestation i mobilen", säger Patrik Fagerlund.