Influencers är den nya sorters kändisar och under de senaste åren har marknadsföring via dem blivit en bransch som omsätter hundratals miljoner varje år bara i Sverige. Influencers kan dra in stora pengar på att berätta om varumärken som betalar för att synas på deras Instagram eller på deras Youtube-kanaler.
Förra året startade Linda Hörnfeldt Influencers of Sweden som en branschorganisation för influencer marketing-branschen.
Men under onsdagsförmiddagen gick de stora talangnätverken, som hjälper till att mäkla affärer mellan influencers och företag, ut med ett ställningstagande mot branschorganisationen.
"Enkelt uttryckt driver de inte en branschkonsensus utan representerar bara sig själv, " sa Linda Palmgren, vd för United Influencers i uttalandet.
Linda Hörnfeldt på Influencers of Sweden är förvånad över kritiken.
"Det kommer som en total överraskning. Jag trodde vi var på samma bana och att vi alla ville skapa en rättvis bransch. Vi har en ekonomisk förening som inte har någon ekonomisk vinning".
Hon tycker också att kritiken från nätverken är felaktig.
"Vi har aldrig påstått att vi representerar hela nätverken eller branschen som helhelt utan vi representerar bara våra medlemmar som är influencers."
Att Influencers of Sweden inte har samma agenda som talangnätverken är inte konstigt enligt Hörnfeldt.
"Man kan likna det vid att de är arbetsgivarna och vi är fackföreningen, vi representerar individerna som är med i vår förening".
"Vi har 1.500 medlemmar och det är deras agenda vi driver, inte min personliga".
Linda Hörnfeldt poängterar att hon vill ha en bra relation med nätverken.
"Jag tror att vi har samma mål att skapa en bättre och rättvisare bransch".
Tidigare har Influencer of Sweden fått kritik för bristen på mångfald inför Stora Influencergalan. Det kan du läsa mer om här.