Sök ikon

Melobee vill hjälpa morgondagens stjärnskott – backas av tunga profiler

Artikel bild
Andreas Carlsson (t.v.) backar Mats Wahlströms (t.h.) nya app. Foto: Press samt Fredrik Sanberg/TT

Wesc-grundaren Greger Hagelin och musikproducenten Andreas Carlsson är med som investerare när svenska Melobee lanserar sin Spotify-liknande tjänst.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Den svenska musikstartupen Melobee har tagit fram en tjänst som ska göra det lättare för okända artister att nå ut till de stora massorna.

“Idag kan man släppa sin musik på till exempel Youtube eller Soundcloud, men om man inte har extrem tur hamnar man hjälplöst långt ned på spellistorna”, säger Mats Wahlström, grundare och styrelseordförande på Melobee.

Melobees koncept är istället att jobba med "trendlistor" som är helt användarstyrda.

Det fungerar så här:

# Artister lägger upp sin musik på plattformen. Musiken presenteras sedan för användarna baserat på vilka genrer de är intresserade av.

# Användarna får sedan ge varje låt tummen upp eller ned.

# Baserat på hur användarna röstar åker en låt sedan längre fram eller bak i kön för att spelas för fler eller färre personer.

Det hela blir alltså en slags musikstreamingtjänst var syfte är att hjälpa användare att hitta ny musik.

Någon konkurrent till Spotify är det alltså inte han har skapat, menar Mats Wahlström.

“Vi har ingen ambition om att ha etablerade artister i plattformen. För artisterna handlar Melobee om att tränga igenom bruset”, säger Mats Wahlström, som sedan tidigare startat en framgångsrik strandklubb-verksamhet kring medelhavet samt driver ett fastighetsprojekt i Costa Rica.

Även skivbolagen kommer fortsatt att ha en plats om Melobee tar över världen. Däremot kommer kontrakten med artisterna att ändras, spår Mats Wahlström.

“Idag får man ett litet förskott och blir uppbunden till ett skivbolag som inte hjälper till alls. Det är rövarfasoner och det vet de om. De signar så många de kan för att låsa upp marknaden. Vi ger artisten möjligheten att komma och säga: ‘Kolla här. Jag har redan tusentals följare i Sydafrika. Hjälp till!’”, säger Mats Wahlström.

Han menar att skivbolagen i dagsläget gör de flesta artister en stor otjänst.

“När man skriver på ett avtal med ett skivbolag idag innebär det oftast att man får en förskottsutbetalning på 20.000–30.000. Sedan händer inget. Om inte skivbolagen väljer att satsa på din musik är du fast i flera år. De enda som syns idag är de som hamnar på skivbolagens spellistor på tjänster som Spotify och Apple Music. De bestämmer vad vi lyssnar på”, säger Mats Wahlström.

För att finansiera sitt nya musikprojekt har fått med sig ett par välkända profiler.

På ägarlistan hittar man bland annat Wesc- och Keyflow-grundaren Greger Hagelin samt musikproducenten, och tidigare Idol-domaren, Andreas Carlsson. Den senare har investerat i en rad svenska musiktjänster, exempelvis Soundtrap och Showify.

Totalt har 9 miljoner kronor spottats in i företaget.

"Det ska ta oss till över årsskiftet. Sedan kommer det behövas mer längre fram", säger Mats Wahlström.

Tjänsten kommer vara gratis och reklamfri för både konsumenter och artister. På längre sikt kommer bolaget införa olika premiumtjänster för både innehållsskapare och lyssnare.

Läs mer