Klockan var strax före sju på onsdagsmorgonen och jag joggade genom Kungsträdgården på väg till jobbet. Det var där och då som jag fick min snilleblixt. Eller var det bara helt feltänkt, som så många gånger förr? Ja, du får avgöra själv.
Så här gick min tankegång när jag flåsandes tog mig fram emot Breakits redaktion på Smålandsgatan:
Aftonbladet hade under flera år en reporter som på heltid följde och rapporterade i princip allt som Zlatan Ibrahimovic tog sig för. Nu ska Breakit få sin motsvarighet till Aftonbladets Zlatan-reporter.
Vi ska ha vår egen Spotify-reporter! På daglig basis ska hen bevaka och inte minst granska allt av vikt som sker i det svenska techbolaget.
Det skulle bli en smått unik journalistisk satsning. Och satsningen skulle såklart finansieras via Spotify-modellen.
Läsarna signar upp sig för ett “Spotify-preniumabonnemang” á 99 spänn. Sedan får prenumeranten exklusivt ta del av allt som Breakits Spotify-reporter producerar (tänk intervjuer med Spotify-profiler, reportage om Daniel Eks okända förflutna, porträtt på den okända programmeraren som var hjärnan bakom Spotifys tidiga succé, lönelistor, uppgifter om den hemliga handeln i Spotify-aktien och så vidare).
Självklart jobbar vår Spotify-reporter med alla medier (video, text, bild, podd) och lagom till börsnoteringen skulle den här satsningen avslutas med det definitiva reportaget om Spotify – från idé till succé.
Ungefär så tänkte jag mig det hela. Rent journalistiskt tror jag det är en klockren idé. Nu är bara frågan om det går att finansiera satsningen. Några timmar efter det att jag knäckt idén fick jag den första prenumeranten att signa upp sig – en bra start. Men jag vacklar fortfarande så nu vill jag ha din input! Dra iväg ett snabbt mail (stefan@breakit.se) till mig där du ger mig feedback och berättar om du skulle kunna tänka dig att signa upp dig (du lovar inget!).
Trevlig helg!
Veckans feltryck: Alex Schulman. Av misstag gick ett pressmeddelande ut om att medieprofilen skulle starta en podd som skämtsamt kallades för “Värvet-dödare” (Värvet är som bekant en av Sverige populäraste poddar). Pressmeddelandet skickades bara ut till en person – mig. Bara att tacka och ta emot. Artikeln med rubriken “Schulman utmanar Värvet” blev en av den dagens mest lästa och en rad andra medier hakade på.
Veckans fräckis: Jarno Vanhatapio. Gänget bakom Sveriges just nu hetaste e-handelsbolag, NA-KD gillar att sticka ut en smula. Men kanske går de, med grundaren Jarno Vanhatapio i spetsen, ibland lite väl långt? Frågan inställer sig efter att jag tagit del av teamets interna namn på de influencers som säljer bäst. “NA-KD Girl” är benämningen på toppsäljarna.
Veckans kärleksförklaring: Sebastian Siemiatkowski. Jag hann inte gå på veckans mest hajpade event Sthlm Tech Fest. Däremot tog jag emot åtskilliga rapporter om rejält hårda ord från scen både om Breakit i allmänhet och mig själv i synnerhet. En av de utpekade Breakit-hatarna, Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski, slog dock ifrån sig när jag konfronterade honom via SMS. “Hat? Jag var ju bara kärlek, däremot mina scenkompisar…”.
Veckans största kritiker: Alan Mamedi. Efter Sebastians svar här ovan grävde jag såklart vidare för att utröna vem Klarna-grundaren syftade på. Mina källor pekade då ut Truecaller-chefen Alan Mamedi som den som utdelat de värsta utfallen mot oss på Breakit. Såklart inget att sura över från min sida. Det får jag ta som journalist. Men nästa gång får du gärna framföra din kritik direkt till mig, Alan! Jag lovar att ge dig svar på tal.
Veckans svar på tal: Hjalmar Winbladh. Förra veckan klagade jag över att Hjalmar Winbladh och hans riskkapitalbolag EQT Ventures inte bjudit mig på sin exklusiva kräftskiva. Något dygn efter jag publicerat min klagosång dök det upp ett mail från Hjalmar med rubriken “EQTra personlig VIP-inbjudan till vår Kräftis”. Hyggligt, Hjalmar! Även om jag denna gång fick avböja på grund av lite väl kort varsel.
Veckans roligaste: Vår Klarna-sändning på Facebook. På fredagsförmiddagen testade vi ett nytt format som innebär att vi snabbt går ut och sänder live när vi har en bra story. För oss på redaktionen skapade sändningen en skön nerv i vardagen – hoppas ni som var inne och tittade också gillade det?
Veckans stjärna: Terese Allert. För några år sedan var Frida en traditionell tjejtidning med rätt tveksamt rykte. Sedan tog Terese Allert över och gjorde den till en snabbväxande hyperdigital produkt med närvaro på alla plattformar som räknas. I tisdags var hon hemlig gäst på vår kick-off för att inspirera oss alla till nya stordåd. Tack Terese!