Det är de två Vänersborgsbröder Roger och Conny Karlsson som pytsar in 2 miljoner kronor i quizbolaget Trilo Interactive och deras nya satsning Active Quiz.
Tanken är att tjänsten ska flytta den klassiska tipspromenaden in i den digitala framtiden. Användarens rörelser registreras med GPS-teknik och skickar sen frågor beroende på hur långt man har gått.
"Active Quiz är ett modernt sätt att aktivera ungdomar fysiskt på ett lustfyllt sätt", säger Linus Lundberg, vd, på Trilo.
"Vi är övertygade om att den kommer att få positiva effekter på både kunskap och hälsa".
Sedan tidigare har det Troilhättan-baserade företaget, som främst fokuserat på läs- och skrivappar, över 340.000 användare i Sverige och USA. Miljoninvesteringen ska också bidra till ett mer internationellt fokus på dessa.
De nya delägarna Roger och Conny Karlsson ägde tidigare maskinuthyrnings-företaget Stavdal. Efter att de sålt företaget har de letat efter unga entreprenörer runt Vänersborg och Trollhättan att satsa pengar på.
Roger Karlsson är entusiastisk inför satsningen.
"Vi tror verkligen att det finns stor potential i Trilos produkter. Dels handlar det om att förmedla kunskap och utbildning och dessutom är det förknippat med ökad rörelse och aktivitet bland användarna" säger Karlsson.
"Det är två goda saker som ligger i linje med våra värderingar."