Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter banktillståndet – nu testar Klarna egna kreditkort på anställda

Artikel bild
Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna. Foto: Ann Jonasson. (OBS! Kortet på bilden är en representation av hur ett Klarna-kort skulle kunna se ut, inte en faktisk bild)

En mängd anställda på Klarna går runt med bolagets kreditkort i sina fickor, kan Breakit avslöja.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

I somras kunde Breakit avslöja ett viktigt genombrott för Klarna. Efter närmare två års kamp fick bolaget sitt efterlängtade banktillståndExakt vad bolaget skulle ha tillståndet till var dock inte helt glasklart.

“Vi har redan varit hårt regulerade så det är inte så stor skillnad, men det ger oss möjligheten att erbjuda fler produkter till konsumenter och handlare", sade Aoife Houlihan, presstalesperson på Klarna, till Breakit då.

Ett exempel på en möjlig produkt att utveckla som lyftes fram då var egna kontokort och kreditkort.

Nu visar interna dokument som Breakit tagit del av att Klarna har kommit längre än att bara snegla på kortlösningar för konsumenter.

I ett utskick på bolagets intranät har man gett alla anställda i Sverige möjlighet att anmäla sig för att testa Klarnas egna kort under en begränsad tid.

“Eftersom ni kommer vara en del av ett test vill vi gärna ha er feedback. Vi förväntar oss att ni testar kortet både genom att shoppa på nätet, i butik och lämna tillbaka produkter”, skriver man i utskicket.

Kreditkorten är räntefria i 60 dagar varefter Klarnas vanliga kontovillkor med 20 procent ränta gäller.

Från officiellt håll säger bolaget att korten är ett "rent transaktionstest".

Det behöver alltså inte innebära att korten blir tillgängliga för konsumenter i närtid.

Man ska dock ha i åtanke att bolaget redan tidigare flaggat för att kreditkort är en möjlig väg att gå framåt, och att man vill bli “bankvärldens svar på Ryanair”.

För Klarna skulle egna kort dels innebära ytterligare ett steg mot den fysiska handeln, men också en möjlighet för bättre lönsamhet på kortsidan. Idag tjänar Klarna inga stora pengar på att ta emot kortbetalningar i sin checkout-funktion – det som genererar pengarna för bolaget är fakturor och delbetalningar. Men kan man ge ut egna kreditkort och få folk att använda dem kommer bolaget kunna plocka in ränteintäkter även via den betalmetoden, och således öka lönsamheten där.

En annan intressant detalj är att Klarna, sedan ungefär ett år tillbaka, är investerare i rabattjänsten Wrapp.

Den investeringen fick en del att höja på ögonbrynen, eftersom Wrapps modell bygger på att koppla ihop just konto- och kreditkort med olika rabatter.

Om Klarna bestämmer sig för att lansera en egen kortlösning blir plötsligt samarbetet med Wrapp mycket mer självklart.

Läs mer