“Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss för någon du känner?” – den frågan är avgörande för i princip alla som säljer något.
Startupbolaget Referanza har skapat en affärsmodell utifrån just den frågan. Genom sms-utskick till konsumenter ska Referanza hitta de som är mest positiva till ett företag och få dem att rekommendera företaget eller produkten på sociala medier.
“Vi kallar det ‘Micro Influencer Marketing’. Det som Influencer Marketing gör med kändisar och bloggare, gör vi med vanliga, nöjda och glada konsumenter som vill rekommendera saker för sina vänner. I snitt väljer någonstans mellan 30-50% av nöjda konsumenter att rekommendera, förutsatt att det är en stark upplevelse”, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare på Referanza.
Startupbolaget tar betalt antingen genom en fast månadskostnad eller baserat på effekten man skapat.
Tekniken kan appliceras på i princip vilken bransch som helst. Till en början har Referanza valt att rikta in sig på underhållningsbranschen.
“Har man till exempel en teaterföreställning återkommande är det väldigt relevant att rekommendera själva föreställningen. I andra sammanhang kan det vara mer relevant att rekommendera själva arrangören eller artisten på konserten som levererat upplevelsen”, säger Joakim Turesson.
Nu har bolaget fått in 6,5 miljoner kronor i en riskkapitalrunda. Investerare är bland annat Almi invest och Paradox-vd:n Fredrik Westers investmentbolag Kichi.
Fredrik Wester seglade upp på listan över Sveriges miljardärer efter att han satte sin spelsuccé Paradox interactive på börsen för ett drygt år sedan. I Kichi gör han investeringar tillsammans med Oscar Ingdahl.
“Fredrik (Wester reds. anm.) har en viss bakgrund från kundhanteringssystem och förstod att vi försöker ta den datan och göra om till marknadsföring. Sedan kom både han och Oscar Ingdahl med en hel del spännande idéer ganska tidigt. Rekommendationer mellan spelare är jätteviktigt i exempelvis dataspelbranschen så vi ser det som en väldigt fin tillgång med dem ombord för att bygga tillväxt i bolaget”, säger Joakim Turesson.
Innebär det här att Paradox kommer bli en kund till er framåt?
“Det får nog Fredrik svara på men vår utmaning nu är att inte gå för brett. Vem vi än träffar säger folk att det skulle passa för någon mer bransch”, säger han.
Det nya kapitalet ska framförallt användas för att rekrytera fler utvecklare och marknadsföringspersonal.
Värderingen på bolaget vill inte parterna avslöja.
Transparens: I kapitalrundan deltar även Bo Mattsson som även är investerare i Breakit.