Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vi åkte till Norge och träffade Kjartan Slette – mannen bakom musikjätten Tidal

Artikel bild
Kjartan Slette, medgrundare av Unacast. Foto: Jonas de Lange

Han förlorade streamingkriget mot Spotify – nu vill Wimp- och Tidal-grundaren Kjartan Slette bygga "nästa Google".
“Den här gången är det vi som är mest aggressiva”, säger han till Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Spotify har revolutionerat musikbranschen i hela världen med sin streamingtjänst och gjort grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon till miljardärer. Idag värderas hela bygget till över 100 miljarder kronor.

Men hade saker och ting gått lite annorlunda kunde det ha varit norrmannen Kjartan Slette som satt på miljarderna nu.

För snart tio år sedan var han med och startade den norska Spotify-konkurrenten Wimp – numera känt under namnet Tidal.

Vi träffar honom på hans nya startups kontor i centrala Oslo, och ber honom berätta om Wimp-tiden.

“Tidal drog igång ungefär samtidigt som Spotify. Vi trodde att vi var på samma spelplan men det har vi fattat sen att vi inte alls var. De var entreprenörer sedan innan, hade eget kapital och investerarnätverk. Dessutom hade de en global vision tidigare", säger han.

När Spotify expanderade ut i världen och växte som en raket stod Tidal, som erbjöd en snarlik musiktjänst som Spotify, och stampade. Idag har Spotify 60 miljoner betalande användare medan frågetecknen kring Tidal blir allt fler. 

2014, strax innan rapstjärnan Jay-Z köpte upp Wimp, vars bolagsnamn hette Aspiro, lämnade Kjartan Slette sitt bygge helt och hållet. Under sex år hade han ansvarat för förhandlingar med skivbolagen och strategier – och fått nog.

När han tittar tillbaka på den tiden konstaterar han att Wimp drevs på fel sätt.

“Vi byggde bolaget från fel perspektiv. Vi byggde utifrån kommersiella strategier istället för produkten. Det gjorde att vår tekniska plattform var sämre. Både Daniel Ek och Martin Lorentzon hade lagt tidigare succéer bakom sig med Stardoll och Tradedoubler. Vi var nya i techbranschen och helt på egenhand. Det fanns ingen techbransch i Norge när vi drog igång”, säger han.

Han har till och med skrivit ett långt blogginlägg om erfarenheterna.

Tillsammans med sin parhäst från Tidal, Thomas Walle, startade han istället sitt andra bolag.

“Vi hade känt varandra i tio år då och ville dra igång något tillsammans. Vi ville ta alla våra lärdomar från Tidal och “bygga vårt eget Spotify”, i bemärkelsen ett globalt ledande bolag som definierar en hel bransch”, säger han.

Svaret blev Unacast.

“Google byggde det som kallas för sökgrafen med sin första tjänst. Facebook har byggt en social graf över våra liv på internet. Vi brukar beskriva Unacast som grafen för den fysiska världen”, säger Kjartan Slette.

Grunden för det nya bolaget är följande:

Över hela världen finns bolag som på olika sätt samlar in användare och konsumenters fysiska position i världen. Det kan vara med hjälp av exempelvis GPS, Beacon-teknologi eller wifi. Men den här datan delas inte mellan företag på något sätt idag och görs inte tillgänglig på något sätt.

Unacasts mål är att sammanställa den datan och digitalt koppla samman personer och platser.

“Det kan jämföras lite med Amazons rekommendationer. Fysiska butiker idag har stora problem för att de vet så lite om vad kunderna faktiskt gör i deras affärer. Visst kan man installera wifi i den egna butiken men då har man ingen aning om vad besökarna gör innan och efter besöket. Det är den luckan vi hjälper till att stänga. Den är ännu mer relevant nu som Amazon ger sig in i fysisk handel”, säger Kjartan Slette.

Han menar att det finns en rad olika branscher som kan dra nytta av informationen bolaget tar fram. Till en början fokuserar Unacast på marknadsföringsbranschen som kunder.

“De köper abonnemang till vår grafdatabas. Det är en tjänst som finns live nu och genererar bra omsättning. Det är en bransch som ligger väldigt långt fram när det gäller att utnyttja data. Samtidigt tittar vi också på finansbranschen. Ta till exempel hedgefonder. De kan vilja veta hur besökstrafiken i en kedja har sett ut innan en kvartalsrapport kommer”, säger Kjartan Slette.

Någon lönsamhet på kort sikt finns dock inte i kikaren. Kjartan Slette har redan bränt sig en gång på att inte växa tillräckligt snabbt.

“Den här gången är det vi som ska vara Spotify. Unacast ska vara synonymt med hela branschen. Det är vi som får in kapitalet och vi som är mest aggressiva.”

I dagsläget har bolaget drygt 35 anställda. Nu jobbar bolaget på att hämta in en större kapitalrunda och ränknar med att mer än fyrdubbla antalet anställda under nästa år. Hur mycket kapital bolaget siktar på att ta in vill inte Kjartan Slette avslöja men säger att det rör sig om en typisk B-runda. Det brukar indikera en kapitalanskaffning på över 100 miljoner kronor.

LÄS MER FRÅN VÅR NORGE-RESA HÄR:

Jo, Norge har mer än olja och skidor – nu går techtåget i Oslo

Läs mer