Få Stockholmare kan ha missat dem, cyklisterna med stora fyrkantiga väskor på ryggen. Uber Eats, Foodora, Wolt och Hungrig slåss just nu om marknaden för cykelbudad restaurangmat.
Det hela kan liknas vid ett chicken race, där flera kapitalstarka aktörer satsar stora pengar på att i framtiden kunna stå som etta på marknaden. För den som lyckat få volym kan en potentiellt lukrativ affär hägra, förutsatt att svenskar i breda lager börjar använda tjänsterna.
Liknande bataljer utkämpas i storstäder världen över.
Så hur går det?
Breakit har tidigare kartlagt marknaden, och konstaterat att marknadsettan Foodora av allt att döma förlorar pengar på varje utkörning. 49 kronor i leveransavgift, plus avgiften som Foodora tar ut från restaurangerna, räcker helt enkelt inte till för att skapa en lönsam affär på den svenska marknaden som den ser ut i dag.
Nu bekräftas den tesen.
Breakit kan berätta svart på vitt hur det går för Foodora i Sverige. Bolagets bokslut för 2016, som under sommaren lämnats till Bolagsverket, visar en förlust på 32,4 miljoner kronor.
”Företaget har haft en fortsatt stark expansion”, skriver Foodora i sitt bokslut.
För att täcka upp förlusten har bolaget fått ett aktieägartillskott på motsvarande belopp från sina ägare, tyska Delivery Hero.
Förlusten som sådan är inget uppseendeväckande för ett tillväxtbolag som satsar hårt på expansion och marknadsföring. Mer intressant är kanske att bokslutet ger en hint om volymerna på den relativt nya marknaden med cykelbudad restaurangmat som kunderna beställer via en app.
Foodoras nettoomsättning landade under 2016 på 75,4 miljoner kronor.
Med posten övriga rörelseintäkter skrivs den totala omsättningen till 95,4 miljoner kronor. Men Foodora får knappast behålla alla dessa intäkter.
Eftersom slutkunden betalar för sin mat via Foodoras app speglar de totala intäkterna sannolikt värdet på samtliga beställningar. Foodora skär emellan och tar en procentsats, kring 20-30 procent – resten tillfaller restaurangen.
Denna förmedlingsavgift, plus den peng som slutkunden betalar för leveransen, blir Fooodoras reella intäkt. Bokslutet ger få ledtrådar i form av fotnoter som i detalj beskriver bolagets ekonomi. Men posten ”råvaror och förnödenheter” uppgår till 73,2 miljoner kronor.
Givet Foodoras avgifter mot restaurang är det ingen vild gissning att denna siffra speglar utbetalningarna till bolagets restaurangpartners under 2016.
Breakit har sökt Foodoras representater för att få mer klarhet i siffrorna, men de har inte återkommit.
Foodora finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Konkurrenten Uber Eats finns bara i huvudstaden. På vissa håll, som i Malmö, finns lokal konkurrens i form av den svenska uppstickaren Hungrig.se som för övrigt etablerade sig i Stockholm i våras. Uber Eats har enligt uppgift till Breakit pausat rekryteringen av nya cykelbud sedan ett par månader tillbaka.
Foodoras ägare Delivery Hero – där svensken Niklas Östberg är en av grundarna – tog i slutet av juni klivet ut på den tyska börsen. Hela koncernen värderas i dag till 5 miljarder euro, motsvarande 47 miljarder kronor.
Du har väl inte missat vårt Wallraff-reportage där vår reporter infiltrerade Uber Eats och Foodora? Läs den omtalade texten här.