Sök ikon

Så mycket kostade Boozts börsnotering

Artikel bild
Hermann Haraldsson, koncernchef för Boozt, ringer i börsklockan. Foto: Pressbild.

E-handlaren Booozt ökar försäljningen rejält. Men kostnader för börsintroduktionen och bonusar till ledningen sänker kvartalsrapporten.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

3,5 miljarder kronor. Så mycket värderades e-handelsbolaget Boozt till när bolaget i slutet av maj tog klivet in på Stockholmsbörsen. Timmarna efter att vd:n Hermann Haraldsson ringde i börsklockan rusade kursen med 20 procent.

Men att göra ett bolag redo för börsen är som bekant inte gratis. Leovegas betalade exempelvis 49,4 miljoner kronor i samband med sin notering.

Notan för Boozt blir ungefär lika stor, 42,8 miljoner kronor, enligt bolagets färska kvartalsrapport. Rapporten belastas också av en kostnad på 17,5 miljoner kronor för ”lock-up-bonusar” och ”transaktionsbonusar till ledande befattningshavare”.

Dessutom kostar sociala avgifter och aktierelaterade ersättningar kopplade till två olika optionsprogram 49,4 miljoner kronor.

Allt som allt leder detta till att Boozt redovisar en rejäl förlust för det andra kvartalet 2017. Rörelseresultatet skrivs till -82,9 miljoner kronor.

Positivt är dock att omsättningen fortsätter att öka snabbt. Boozt ökar med 39 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året och omsättningen landar på 496 miljoner kronor.

"Det första halvåret har varit den mest spännande tiden i vårt unga företags historia", skriver koncernchefen Hermann Haraldsson rapporten.

Det finns ett svenskt techbolag som nyligen lyckades ta sig till börsen för blott 2,5 miljoner kronor – missa inte artikeln om det.

Läs mer