Sök ikon

Hubia är en hemlig storsatsning på nätapotek från Willys och Hemköps ägare

Artikel bild
Mia Brunell Livfors är vd för Axel Johnson-gruppen. Foto: TT

Tre entreprenörer är tillsammans med den kapitalstarka Axel Johnson-gruppen på väg att dra i gång ett nytt nätapotek, kan Breakit avslöja. Bolaget heter Hubia och ska med hjälp av Willys och Hemköps butiksnät utmana marknadsledaren Apotea.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Marknaden för att sälja hälsoprodukter på internet är enorm. Hela apoteksmarknaden omsätter idag runt 40 miljarder kronor i Sverige, och e-handelns andel av det ökar förstås stadigt.

Därför är det på sätt och vis märkligt att Apotea, grundat av Pär Svärdson, har kunnat verka relativt ostört så pass länge. Nu kan det dock bli ändring på den saken.

Enligt uppgift till Breakit förbereder Axel Johnson-gruppen, med vd:n Mia Brunell Livfors i spetsen, en storsatsning inom nätapotek.

Uppdatering: Efter Breakits publicering har Axel Johnson-gruppen nu bekräftat uppgifterna i ett pressmeddelande. Där står det att Hubia är bolagsnamnet, själva varumärket ska få ett annat namn.

Än så länge är projektet bara i startgroparna. På sajten Hubia.se finns ingenting att köpa, utan bara kortfattad information om vad för personal som bolaget söker och att Hubia är "ett nystartat företag inom e-handel".

När Hubia väl kommer i gång lär det dock bli en spelare att räkna med.

Bland investerarna bakom e-handelsföretaget finns Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax, enligt Breakits källor.

Uppgifterna bekräftas av data från ägartjänsten Valu8 där det framgår att Novax har 25 procent av aktierna, samt att lager- och logistikbolaget Dagab som tillhör samma koncern har 15 procent av aktierna i Hubia.

Uppdatering: I pressmeddelandet framgår att Axfood, koncernens börsnoterade livsmedelsbolag som äger ovan nämnda Dagab, har investerat i Hubia och att det bolaget nu har 28 procent av aktierna.

Samtliga bolag kontrolleras indirekt av handelsmiljardären Antonia Ax:son Johnson.


Antonia Ax:son Johnson är huvudägare till Axel Johnson-gruppen. Foto: TT/Jessica Gow

Entreprenörerna bakom Hubia är trion Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. De känner varandra sedan en längre tid tillbaka, eftersom de tidigare drev e-handelssuccén Lenson tillsammans. De tre äger tillsammans 60 procent av det nystartade Hubia, enligt den senaste ägardatan från Valu8.

Det nya nätapoteket ska enligt Breakits källor använda sig av Axel Johnson-gruppens befintliga distributionsnät, framför allt Hemköp och Willys-butikerna, för att snabbt kunna börja leverera apoteksprodukter i stor skala.

Värt att notera i sammanhanget är också att Axel Johnson-koncernen sedan tidigare äger häflten av medicin-distributionsbolaget Apoex, som lär bli en användarbar bricka i spelet.

När Breakit når Hubias vd Kim Persson på telefon på fredagen vill han inte berätta särskilt mycket om projektet, och ber om att få återkomma per mejl.

"Har inte så mycket att säga just nu mer än att Hubia är ett nystartat e-handelsbolag och att affären är under utveckling. Det stämmer att finansiärer är Novax och vi entreprenörer", skriver han senare i ett mejl.

Uppdatering: I pressmeddelandet där Breakits avslöjande bekräftas väljer Hubias vd dock att kommentera satsningen på följande vis:

"Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek", säger Hubias vd Kim Persson.

Så vad betyder då Hubias, och därmed Axel Johnson-gruppens, intåg på nätapoteksmarknaden?

På rak arm kan vi på Breakit komma på två möjliga vinnare och två möjliga förlorare.

Vinnare: Hubia och Axel Johnson-gruppen, förstås, om de lyckas.

Vinnare 2: Fintech-bolag, influencers och andra leverantörer som får en ny möjlig storkund i Hubia. Gissningsvis kan Breakits artikel leda till ett och annat säljsamtal från Klarna eller det aggressivt expanderande Qliro rörande betallösning.

Förlorare: Pär Svärdsons Apotea, som hittills har kunnat göra en fantastisk tillväxtresa, får tuffare konkurrens.

Förlorare 2: De fysiska apoteken. Apoteksprodukter är inga färskvaror, och med allt snabbare hemleveranser av små paket som ofta går att få in genom brevinkastet och som inte behöver provas (som kläder) före man köper – så är apoteksprodukter närmast idealiska för e-handel. Hur många fysiska apotek finns kvar om tio år?

Vill du få stenkoll på de nya trenderna inom e-handel och retail tech? Välkommen på Breakits nya konferens Retail tech Stockholm 2017!

Läs mer