Nyheter 24-gruppen, som bland annat driver nyhetssajten Nyheter24, har fått en rejäl fart på omsättningen.
Under förra året omsatte hela koncernen 299 miljoner kronor, en ökning med 87 miljoner kronor jämfört med 2015. Resultatet landade i sin tur på minus 1,4 miljoner kronor.
Det är dock inte sajter som Nyheter24, Fragbite eller Modette som drar upp omsättningen.
Grundaren Douglas Roos pekar främst på bolagets programmatic-verksamhet som en förklaring till den ökade omsättningen. Sedan sex år tillbaka driver man bolagen Netric och Adwell, som genomför automatiserad försäljning av annonser på nätet.
I dotterbolaget Nyheter24:s bokslut – där Nyheter24.se och en rad andra sajter ingår – ser siffrorna betydligt dystrare ut. Omsättningen sjunker med 6 miljoner kronor från 2015 och landar på 42,6 miljoner kronor. Bolaget backade 10,2 miljoner kronor under förra året. Sista raden har lyst rött sedan 2012. Det innebär att moderbolaget tvingas skjuta till kapital för att hålla verksamheten flytande.
"Mediedelen i Nyheter24-gruppen med sajterna och med den vanliga annonsförsäljningen är en dålig affär just nu. Därför startar vi e-handel", säger Douglas Roos.
Nyheter 24-gruppen har tidigare genomfört en mindre e-handelssatsning och lanserat "Happitude", personliga tröjor mot yngre kvinnor, som enligt Douglas Roos var "ett sätt att doppa tårna i e-handelshavet".
Nu har mediegruppen utvecklat ett fristående hudvårdsvarumärke vid namn Urban Gloss där fem produkter ska marknadsföras genom de egna sajterna.
"För att på så sätt få bättre hävstång på våra annonser".
Douglas Roos menar att satsningen på e-handeln är förklaringen till bolagets resultat, och förhoppningen är nu att investeringarna ska lyfta både sajterna och koncernen i stort.
"Ingen jäkel vill tyvärr betala för redaktionellt innehåll längre, då måste man hitta andra sätt. Ett sätt är att sälja annonser, ett annat sätt är att marknadsföra våra e-handelsbutiker".
Samtidigt har man börjat göra sig av med "massa småksvalp", som grundaren uttrycker det, exempelvis sajter som Bilddagboken och Hamsterpaj.
"Det är inga pengar, vi lägger för mycket tid på något som är för litet", säger Douglas Roos som avslöjar att koncernen i princip skänker bort sajterna för att bli av med dem.
Kommer ni hålla fast vid sajterna, som Nyheter 24?
"Det vet jag inte faktiskt. Jag är en entreprenör och jag gillar att driva bolag och se dem växa, men jag kommer inte hålla på med medial förlustverksamhet i resten av mitt liv. Så mycket brinner jag inte, då får vi isåfall vidta åtgärder."
Finns det tankar på att göra sig av med Nyheter 24?
"I dag finns det inte konkreta tankar på det, det är flaggskeppet i gruppen."
Koncernens utmaning framåt har Douglas Roos klar för sig:
"Att fortsätta vara innovativa gällande intäkterna, pengarna ska in liksom", säger Douglas Roos.
I bolaget Nyheter 24 AB ingår bland annat Nyheter24.se, Fragbite, Bilddagboken, Modette, Kwiss, Hamsterpaj och Filmtipset.