Sök ikon

Splay bryter 100-miljonersvallen – "Vi är störst och var först ut"

Artikel bild
Vigor Sörman kan le stort efter senaste bokslutet. Foto: Lena Dahlström.

Vigor Sörmans Youtube-produktionsbolag sätter nytt omsättningsrekord.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Över 120 miljoner kronor – så mycket omsatte Splay förra året, enligt sajten Di Digital.

Splays idé är att samla flera stora Youtube-profiler under ett tak och sälja annonser baserat på profilernas tittarsiffror.

Profilerna får hjälp att tjäna pengar på sin popularitet och får bättre produktionsvärden mot att Splay tar en bit av annonskakan.

77 miljoner kronor av omsättningen förra året kom från den svenska marknaden, resterande dryga 40 miljoner kom från de övriga nordiska länderna.

"Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som byggt nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor", säger Vigor Sörman till Di Digital.

I Splays svenska bolag gjorde bolaget en förlust på 19 miljoner kronor förra året. Den siffran visar dock bara resultat för just den svenska verksamheten. Hur det ser ut i resten av Norden framgår inte.

"Splay ingår i affärsområdet MTGx som inte särredovisar några siffror för de olika bolagen. Därför är jag förhindrad att ge ut exakta siffror både gällande omsättning och vinst/förlust. Dock så kan jag säga att Splay Sverige står för den stora förlusten då utveckling, investeringar, overhead och företagsledning belastar det svenska bolaget", skriver Vigor Sörman i ett sms till Breakit.

Splay ägs av mediekoncernen MTG.

Läs mer