Annonsnätverket Tourn har skapat en automatiserad plattform för marknadsföring genom influencers. Bolaget har i dag 160.000 influencers kopplade till sig, bland annat profilerna Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso och Alexandra Bring.
Nu redovisar Tourn en ökad omsättning under andra kvartalet 2017. Omsättningen landar på 11,6 miljoner kronor, att jämföra med 3,3 miljoner samma period året innan.
Samtidigt landar rörelseresultatet efter avskrivningar på minus 418.000 kronor, jämfört med minus 475.00 kronor under samma period förra året.
För det första halvåret 2017 i sin helhet redovisar Tourn en omsättning på 20,8 miljoner kronor, från 5,2 miljoner kronor samma period föregående år. Under första halvan gör man ett litet positivt resultat, att jämföra med en rörelseförlust på 911.000 kronor samma period föregående år.
Det beror på ett betydligt starkare rörelseresultat första kvartalet än andra kvartalet.
Tourns vd Robin Stenman säger att man efter första halvåret 2017 är nöjda med både resultat och det man åtstakommit.
"Intäkterna är cirka fyra gånger mer i jämförelse med föregående år, något som vi kommer försöka hålla eller öka under nästa halvår. Marknaden växer snabbt och vi känner att vi ligger i fas med utveckling", kommenterar Robin Stenman i rapporten.
Han poängterar vidare att Torun återinvesterat i plattformen för att kunna fortsätta växa och öka intäkterna.
"Vi har flera delar i vår plattform som börjat generera blygsamma intäkter men som vi tror kommer ta fart under andra halvåret".
Tourn är noterat på aktietorget och har ett börsvärde på drygt 100 miljoner kronor.