Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Breakit tripplar omsättningen men gör förlust – läsarna ställde vd:n mot väggen

Artikel bild
Olle Aronsson. Foto: Sara Lindmark.

Det är sommar och vi på Breakit gräver som vanligt fram startupföretagens årsredovisningar – och avslöjar deras hisnande förluster. Då är det inte mer än rätt att vi hårdgranskar vårt eget bokslut.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Det är nu två och ett halvt år sedan Breakit drog i gång. Tänk vad tiden går!

Vi har på kort tid lyckats bygga en stor publik bland Sveriges techintresserade. Men hur går det egentligen med ekonomin?

Bokslutet som skickades in till Bolagsverket häromveckan bjuder på följande siffror:

  • Breakits omsättning ökade i fjol med 270 procent till 6,8 miljoner kronor.

  • Vi gjorde en förlust på 1,5 miljoner kronor under 2016. Under 2015 var förlusten 1,2 miljoner.

Breakit får intäkter från annonser och event. Den verkliga tillväxtraketen under 2016 var våra så kallade native-annonser, som ni läsare känner igen som “Sponsrat innehåll från (annonsörens namn)”.

Bra tillväxt hittills alltså – tycker vi i varje fall själva.

Men hur ska Breakit klara sig framöver? Kommer inte Facebook och Google att sno åt sig hela annonsmarknaden från nyhetsmedier?

Är inte Breakit bara en cool men förlustdrivande startup som lever på techhajpen kring Stureplan?

Här kan du ladda ner hela Breakits årsredovisning.

På torsdagen klockan 14.00 svarade Breakits vd Olle Aronsson på frågor från läsarna i en livevideo på Facebook. Om du vill se den i efterhand så finns den här:

 

Läs mer