Meduniverse vill göra det lättare för läkemedelsföretag att förstå hur läkare tänker när de väljer behandlingar och produkter.
Därför har man byggt en digital plattform där företagen lägger upp fiktiva patientfall och informerar om de alternativ som finns och hur de kan användas.
Nu har vi på Breakit tittat på hur det går för Meduniverse som grundades av Anna Omstedt och Anna Norin.
Under 2015 omsatte bolaget 2,6 miljoner kronor, och en titt i de nya siffrorna visar att bolaget ökade omsättningen till 3,5 miljoner kronor under förra året.
Det ser däremot lite dystrare ut på resultatsidan som visar en förlust på minus 3,6 miljoner kronor under förra året. Det är en ökning mot de minus 2,3 miljoner som redovisades för 2015.
Men Meduniverses medgrundare Anna Norin är inte den som hänger läpp över röda siffror.
”Vi har investerat i personal på sälj-och tekniksidan. Ska man satsa får man också gasa på kostnadssidan och det gör vi för att kunna hämta in intäkter”, säger Anna Norin.
Hon förklarar att den ökade omsättningen har sin grund i att bolaget helt ändrade sin affärsmodell för tre-fyra år sedan, från en annonsfinansierad plattform för läkare till en molntjänst som riktar sig till kunder inom läkemedelsindustrin.
I dag har Meduniverse 12 anställda och bolaget är verksamt på 25 marknader världen över. Huvudkunderna utgörs av 13 globala läkemedelsföretag.
i år siktar Meduniverse på att nå en omsättning på minst 7 miljoner kronor.
”Som det ser ut just nu så kommer vi att öka med minst 100 procent för 2017. Vi kör järnet och ska vara 15 anställda innan året är slut och givetvis investerar vi i vår teknik", säger Anna Norin.
I början av förra året tog Meduniverse in 11 miljoner från nya minoritetsägaren 20 North Street och tidigare investerare.
Övriga ägare i bolaget är utöver grundarna affärsängeln Fredrik Sjödin, Almi Invest och Björn Littorin genom bolaget Team Littorin.
”Nu växer vi organiskt med hjälp av kunder”, säger Anna Norin som inte vill avslöja om det är några ytterligare investeringar på ingång.
I dagsläget ser Anna Norin ingen hotande konkurrens inom deras nisch på marknaden, men poängterar att den digitala vården förändras snabbt.
”Där ser vi många olika aktörer. Den största konkurrenten just nu är att gå från analoga till digitala lösningar”.
Hon pekar på de långa säljcyklerna som den största utmaningen för Meduniverse framöver – och nu ligger fokus på att fortsätta utveckla produkten.
"Nu gasar vi som bara den", säger Anna Norin.
Här berättar medgrundaren Anna Omstedt om varför idén till Meduniverse bottnar i kladdkakor.