När vi på Breakit sprang på Starflow för första gången hade grundaren David Gabor precis slutat gymnasiet. Då, för snart två år sedan, hade han och hans kompanjoner byggt en app som skulle låta dig följa kändisar på alla olika sociala plattformar, i ett och samma flöde.
Sedan dess har det hänt en hel del.
Idag bygger Starflow en automatiserad plattform som ska hjälpa influencers att tjäna pengar på sina följare. Bolaget vill hjälpa profiler på sociala medier att analysera vilka som följer dem och sedan koppla ihop profilerna med potentiella annonsörer.
Nu står det klart att bolaget får in 20 miljoner kronor i riskkapital, rapporterar sajten Di Digital. Bland investerarna återfinns bland annat Paradox-grundaren Fredrik Westers investmentbolag Kichi Invest, techprofilen Johan Staël von Holstein, mediabyrån Scream, Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming samt befintliga ägare.
“Pengarna ska främst användas för att bygga ut ett större teknik- samt säljteam och göra en lyckad lansering för att uppnå de KPI:er som vi har satt upp”, säger medgrundaren David Gabor till Breakit.
Fredrik Westers Kichi Invest går in med 3 miljoner kronor i bolaget.
“Jag känner Fredrik Wester sedan tidigare i privata sammanhang”, säger David Gabor om sin nya delägare.
Affärsmodellen bygger i dagsläget på en intäktssplit mellan influencern och Starflow, där Starflow tar 20 procent av annonsintäkterna.
“Intäkterna kommer initialt komma från automatiserade företagskampanjer som influencern får på plattformen, och sedan även från försäljning av exklusivt material till följarna”, säger David Gabor.