Annonsnätverket Tourn har skapat en automatiserad plattform för marknadsföring genom influencers. Bolaget har i dag 160.000 influencers kopplade till sig, bland annat profilerna Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso och Alexandra Bring.
Nu står det klart att Tourn blivit godkänt av Youtube som ett Multi Channel Network (MCN), ett så kallat Youtube-nätverk.
Det innebär en rad tekniska och ekonmiska möjligheter, förklarar Tourns vd Robin Stenman.
"Tidigare har vi inte kunnat bjuda in Youtube-kanaler tillhörande andra nätverk, vilket vi nu kan göra", säger Robin Stenman.
Tourn kommer nu att implementera Youtube-lösningar i sitt system och hjälpa influencers att komma igång och utvecklas på plattformen. Uppgraderingen innebär även att Tourn får ta del av intäkter från reklamfilmer på de anslutna kanalerna.
Enligt Robin Stenman har bolaget strävat efter att bli ett MCN-nätverk under en längre tid och beskriver beskedet som en historisk händelse och ett av de viktigaste kliven i utvecklingen.
"Vårt mål kommer vara att hjälpa allt ifrån den största till den minsta att lyckas med Youtube", säger Robin Stenman.
Andra MCN-nätverk som finns i Sverige är United Screens, ENT och Splay.
Under förra året omsatte bolaget bakom Tourn, Tourn International, över 15,5 miljoner kronor, att jämföra med 2015 års omsättning på närmare 7 miljoner kronor. Resultatet för 2016 landade i sin tur på minus 2,6 miljoner kronor.
Robin Stenman säger att det är fortsatt utveckling och expansion som väntar härnäst.
Visionen är att bygga in Youtube-lösningar i Toruns plattform och ge influencers samma förutsättningar som ett traditionellt mediehus sett till aspekter som teknik, kundkontakt, strategi och juridik.
"Och på så sätt strukturera influencersmarknaden för att skapa trygghet och transparans. Vi börjar närma oss en mer hållbar struktur i Sverige, men detta måste även appliceras i resten av världen", säger Robin Stenman.