Under måndagen släppte dejtingsajten Happy Pancake den första appversionen av sin tjänst.
Att lansera sin tjänst på en ny plattform brukar vara positivt för ett techbolag men för Happy Pancake slog lanseringen bakut.
I marknadsföringsmaterialet hade man nämligen tagit privatpersoners bilder från sociala medier utan att fråga personerna först.
En av dem var Ishtar Touailat, innovationschef på IT-företaget Tieto och utnämnd till Årets IT-kvinna 2017.
“Jag fick en massa mejl och sms imorse om att jag var med på Happy Pancakes nya apprelase. Jag gick in och kikade och såg det själv. Det är fruktansvärt att sådant görs mot ofrivilliga hela tiden och att företag utnyttjar människor på det här sättet”, säger hon.
I marknadsföringsmaterialt har bolaget plockat en av hennes egna profilbilder från Facebook och lagt den över användarnamnet “ishtar_cool”.
Personen som har blurrats är också en privatperson, som bett om att inte medverka i texten.
Jonas Eriksson, marknadschef på Happy Pancake, menar att det hela var ett misstag från bolagets sida.
“Det var en misskommunikation hos oss som gjorde att jag trodde att vi kunde använda de här bilderna i ett pressutskick. Jag trodde att de var hämtade från bildbanker och inte att det var riktiga personer. Det är min tavla att jag inte dubbelkollat det med vår teknikchef”, säger han.
Efter fadäsen ringde bolaget upp och bad om ursäkt till Ishtar Touailat. Men en ursäkt räcker inte menar hon.
“Jag vill ha svar på mina frågor också. Vem har snott bilden, vem har lagt upp den, vad har de för policy?”, säger hon.
En sak hon reagerar kraftigt på är att skärmdumpen indikerar att bolaget satt upp en användarkonto i hennes namn med hennes bild.
"Jag har aldrig haft något konto där och vill inte ha det. Jag vet inte om någon försökt chatta med den profilen i hopp om att dejta mig. Jag kommer i alla fall att polisanmäla det här”, säger hon.
Jonas Eriksson säger att det inte rör sig om några faktiska konton.
“Det är mockups (designförslag reds. anm.) som gjorts för utvecklingen av appen. Vi använder inte användare eller andra privatpersoners bilder i vår marknadsföring”, säger han.
Nu ska bolaget ändra sina rutiner.
“Jag kommer personligen att kolla 500 gånger att vi faktiskt kan använda framtida bilder som marknadsföringsmaterial. Sedan kommer alla att få kolla alla releaser och veta exakt var bilderna kommer ifrån”, säger Jonas Eriksson.
Varför har man från första början använt privatpersoners bilder i arbetet?
“Det är en extern designer som har gjort dessa. Det här faller på inget sätt på honom utan det är vårt ansvar. Jag antar att det är en ekonomisk fråga vilka bilder man använder i mockups”, säger Tomas Roos, teknikchef på Happy Pancake.
Happy Pancake har i dagsläget ungefär 140.000 aktiva användare i månaden i Sverige och Finland.
Under sitt senaste räkenskapsår omsatte bolaget drygt 21 miljoner kronor.
Har du själv råkat ut för att din bild använts av företag mot din vilja? Hör gärna av dig på jonas@breakit.se! Du kan få vara anonym.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Ishtar Touailat utnämnts till Årets IT-tjej. Korrekt är att hon utnämnts till Årets IT-kvinna, som är en annan utmärkelse.