Darren Mowry slår upp dörrarna till Amazon Web Services splitternya svenska huvudkontor på Kungsgatan i centrala Stockholm, och är märkbart nöjd. Äntligen har han ett ”riktigt” skräddarsytt tech-kontor att locka med när AWS ska jaga talang.
Det luktar fortfarande målarfärg när man kliver in i receptionen. Där syns Amazongrundaren Jeff Bezos 14 "Leadership Principles"
”Det är inget vi bara sätter upp på väggen. Allt från hur vi rekryterar till hur vi faktiskt ersätter våra anställda kommer ned till dessa saker”, säger Darren Mowry.
Men framför deviser som ”Deliver results”, ”Think big” och ”Customer obsession” tronar en gul heliumballong med den peppiga texten ”We are AWSome”.
I stort sett alla vet vad Amazon är. Jeff Bezos e-handel är i dag störst i världen.
Långt färre vet vad Amazons dotterbolag Amazon Web Services egentligen pysslar med.
Men faktum är att AWS, som levererar molntjänster till allt från storföretag som Snapchat till svenska startups som Burt, börjar bli ett eget storföretag.
”Vi har en massiv tillväxt, och omsätter idag 14 miljarder dollar på årsbasis”, säger Darren Mowry.
Siffran, över 120 miljarder kronor, låter som en försiktig uppskattning, då AWS drog in 3,7 miljarder dollar under årets första tre månader enligt Amazons kvartalsrapport. För att sätta den i perspektiv är AWS sett till omsättning lika stort som Electrolux,.
För er som inte har stenkoll på molntjänster handlar AWS hela affär om att tillhandahålla den underliggande it-infrastrukturen för nätbaserade tjänster, sajter, appar och affärskritiska system.
Ta Snapchat som exempel. Varje gång du snappar en filmsnutt måste själva datan finnas någonstans och levereras till telefonen. Traditionellt sett har stora företag själva investerat i serverhallar och datacenter för att sköta detta.
Sen kom molnet.
Bolag som Google, Microsoft och Amazon har under en lång tid investerat tungt i att bygga blixtsnabb och säker infrastruktur som låter bolag slippa hantera detta själva. Och allt fler företag, exempelvis Netflix, väljer molnet som en lösning för att hantera de massiva datamängder som ska levereras.
Facebook är ett starkt lysande undantag, vilket bland annat märks genom att bolaget byggt egna datacenter i Sverige.
AWS slåss nu med globala jättar som Google och Microsoft om att bli den aktör som kammar hem kunderna. Det sker även i konkurrens med lokala aktörer som erbjuder hosting.
För att skapa ett mer slagkraftigt erbjudande i Norden har AWS gått ut med att man bygger tre datacenter i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm. De ska kopplas ihop till en "region" inom AWS, vilket blir den första i Norden.
Tidigare har det svenska huvudkontoret varit inrymt på ett kontorshotell. Nu står AWS redo att växla upp rejält. I mitten av juni fanns omkring 35 tjänster i Stockholm utlysta på bolagets jobbsajt. Och det ska bli fler inom ett par veckor.
”Detta kommer att bli vårt största anställningsår någonsin. Min största stress är att anställa folk i tillräckligt hög takt”, säger Darren Mowry.
De tre datacenter som AWS nu ligger i startgroparna för att bygga blir en viktig pusselbit i jakten på marknadsandelar. Dels ska de minimera svarstiden, vilket bäddar för snabbare tjänster mot slutanvändaren. Dels ska det göra att svenska bolag inte behöver se sin data hamna utanför Sverige.
”Vi har märkt att det är viktigt för många av våra kunder. Du sätter din data i Sverige, och den stannar här”, säger Darren Mowry.
Han uppger att Sverige fortfarande är en liten marknad för AWS, men att den har en tillväxt som får vissa av hans kollegor runt om i världen att bli lite svartsjuka. Hur mycket pengar AWS omsätter i Sverige, eller ens hur många som jobbar där, får vi inte veta.
"Vi gillar inte att prata om siffror", säger Darren Mowry.
I årsredovisningen redovisar bolaget intäkter på knappt 100 miljoner kronor på 28 anställa. Siffrorna är, likt för nätjättar som Google och Facebook, svårtolkade. Detta då AWS svenska bolag tekniskt sett tillhandahåller tjänster till ”vissa bolag i Amazon-koncernen” för att ”stödja web-service-verksamheten i koncernen”.
Vanligen speglar dessa intäkter en koncernintern ersättning för exempelvis sälj och marknadsföring i ett land, snarare än faktiskt försäljning mot kund.
”Jag kan inte gå in på några siffror. Men det jag kan säga är att Sverige är bland de länder inom AWS som växer allra snabbast”.
Strategin är bland annat att, via olika incitamentsprogram, rikta in sig mot startups för att kunna växa med dem.
”Många startups är födda in i molnet, och mycket av tillväxten i ekonomin kommer från startups. Vi vill som partner vara en del i att skapa nästa Spotify eller Klarna”, säger Darren Mowry.
Fotnot: Efter Breakits frågor kring omsättningen återkommer AWS med följande besked:
"Vi fakturerar från andra geografiska marknader, därmed blir omsättningen i det svenska bokslutet missvisande. Fakturering kan dock ske i svenska kronor. Vad vi kan säga är att Norden är en av de viktigaste marknaderna i hela EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika)".