Omstöpningen av Qliro från e-handelskoncern till betaltjänst fortsätter i oförminskad takt.
För nästan exakt ett år sedan sålde Qliro e-handelsbolaget Tretti.se till konkurrenten Whiteaway för en kvarts miljard kronor. Den affären hade föregåtts av att finansmännen Peter Lindell och Christoffer Häggblom klivit in som nya storägare i Qliro. Enligt Breakits källor var duon Lindell/Häggbloms plan redan då att driva på en renodling av koncernen där e-handelsbolagen ett efter ett skulle säljas ut.
För knappt två månader togs nästa steg i styckningen av Qliro då leksakssajten Lekmer avyttrades till reapriset 90 miljoner kronor.
Samtidigt har Christoffer Häggblom klivit in i styrelsen och köpt ännu mer Qliro-aktier via hans och Peter Lindells investmentbolag Rite.
Nästa drag blir sannolikt att sälja Qliros portföljbolag Gymgrossisten. Tre av varandra oberoende källor uppger till Breakit att Qliro anlitat investmentbanken Carnegie för att hitta en köpare till bolaget. Förhandlingar har redan inletts – men de potentiella köparna tycker att Qliro hittills satt en för hög prislapp på Gymgrossisten. Köparna som tittar på bolaget är främst oroade över att tillväxten i Gymgrossisten helt tycks ha avtagit. I den senaste kvartalsrapporten minskade omsättningen med 4 procent till 210 miljoner kronor och resultatet föll med nästan 25 procent till 12,3 miljoner kronor.
”Om Gymgrossisten inte längre är ett tillväxtbolag så blir värderingen plötsligt betydligt lägre. Frågan är om Qliro vill acceptera det”, säger en av Breakits uppgiftslämnare.
E-handlare med stark tillväxt och lönsamhet värderas till över 3 gånger omsättningen idag på den svenska marknaden. Men samtidigt betalade Babyshop bara 0,3 gånger omsättningen för krisbolaget Lekmer. Den stora spännvidden i värderingarna är förklaringen till att köpare och säljare i fallet Gymgrossisten kan få svårt att komma överens.
Vill du veta mer om försäljningsprocessen i Gymgrossisten? Lyssna på Breakits podcast – nytt avsnitt släpptes på torsdagsmorgonen.