Mediejätten Schibsted har under åren köpt på sig ett antal nischade digitala tjänster. Det handlar exempelvis om bolag som Servicefinder, Mobilio och Compricer.
Gemensamt för dessa bolag är att grundarna i dagsläget har lämnat sina företag, efter att Schibsted i flera steg köpt ut dem och tidigare investerare.
Gemensamt för trion är också att dessa bolag har börjat prestera sämre.
Servicefinder beskrivs i Schibsteds senaste kvartalsrapport som ”ett sänke”. Mobilio skrotades för ett år sedan.
Compricer, en jämförelsetjänst för privatekonomi, redovisade under 2015 ett rekordresultat. Då valde grundaren Jakob Tolleryd att lämna bolaget.
Ett år senare uppvisar Compricer en halverad lönsamhet, kan Breakit berätta.
Vinstmarginalen har gått från 22 procent 2015 till blott 11 procent 2016. Det framgår av Compricers färska årsredovisning, som nyligen lämnades till Bolagsverket.
Styrelseordföranden Dan Ouchterlony, tillika investeringschef på Schibsted Growth, pekar på att Compricer har investerat under året.
"Vi investerade i tillväxt, ökade intäkterna med 19 miljoner kronor och antalet anställda med 26 personer jämfört med 2015. Det är långsiktig marknadsföring, produktutveckling och försäljning. Vi är nöjda med att vi vann marknadsandelar under 2016", skriver han i ett sms till Breakit.
Siffror i miljontals kronor, samt procent (vinstmarginal).
Och på intäktssidan ser det betydligt bättre ut. Försäljningen ökade med 15 procent till 147 miljoner kronor. Trots det minskade alltså vinsten, både sett till marginalen och i absoluta tal. Resultatet efter finansiella poster skrivs till 15,8 (28,4) miljoner kronor.
Vad detta beror på framgår inte av årsredovisningen.
Däremot lyfter Compricer fram att bolaget har tagit över ”verksamheten i Schibsted Personal Finance Bolån”, vilket är företaget bakom tjänsten Mitt Bolån. Det är ett bolag som tidigare har dragits med förluster, vilket kan vara en delförklaring till Compricers minskade vinstmarginal.