I ett villaområde i Vaxholm strax utanför Stockholm står 30 specialbyggda postlådor. De ser ut som brevlådor av modell större brukar göra, men innanför plåten finns en finess som gör dem hyfsat unika: ett uppkopplat lås som både du och brevbäraren kan öppna.
Idén bakom tjänsten Qlocx är att låta dig slippa köande i tobaksaffären genom att göra din brevlåda till ditt eget paketutlämningsställe – där alla stora paketutdelningsföretag kan lämna och hämta paket dygnet runt.
“För flerfamiljshus har vi i stället tagit fram ett uppkopplat leveransrum för bottenvåningen – till exempel ett tidigare förråd eller cykelrum – där alla i huset kan ta emot och returnera varor”, säger medgrundaren Christian Åsheim.
I höst tänker startupen utöka sitt pågående pilotprojekt. Dagens 30 villor och 300 lägenheter ska bli 10.000 anslutna mottagare.
“Den siffran ser vi som något slags kritisk massa. Men det viktigaste är egentligen att uppnå hög densitet på de platser där vi finns. Många paket till samma postnummer som delas ut av samma person är det som kommer göra att speditörerna får ekonomi i det här”, säger Christian Åsheim.
Just samarbeten med speditörer är så klart den springande punkten för att kunna iscensätta bolagets plan. I dagsläget samarbetar Qlocx med en handfull företag, däribland Bring. Samtidigt pågår samtal med fler, bland andra Postnord, Schenker och DHL.
Målet är att lansera tjänsten på bred front nästa år. Då med ett tiotal “väsentliga aktörer” på plats.
“Förhoppningsvis får vi med allihop. Att lyckas med det är lite optimistiskt satt till årsskiftet, men det är det vi siktar på”, säger Christian Åsheim.
Något som inte bara handlar om avtal, utan också att rent tekniskt baka in stöd för de smarta brevlådorna i en rad olika leveranssystem.
“Det är det som tar mest tid just nu, mer tid än vi egentligen skulle vilja”, konstaterar Christian Åsheim.
Paketleveranser hem till dörren är inget nytt. Men uppkopplade brevlådor bäddar för att göra dem effektivare, miljövänligare och billigare, menar Christian Åsheim.
“Det är dyrare än att köra många paket till ett och samma utlämningsställe, men kommer ändå kunna konkurrera ganska bra produktionsmässigt. Utdelaren kommer exempelvis inte behöva ringa och kolla om mottagaren är hemma. Det går också att lämna paket och hämta returer i samma körning – till exempel samtidigt som din post delas ut mitt på dagen.”
Affärsmodellen går – förutom att sälja själva brevlådan – ut på att ta ut “en mindre abbonemangsavgift” från konsumenten, samt småavgifter från distributören på varje leverans.
Kommer det gå att hålla samma priser på själva frakten som på frakt till ett vanligt utlämningsställe?
“Vi jobbar med att kunna hålla konkurrenskraftiga priser på leveransen kontra dagens ombudsleveranser, men i slutänden är det speditörerna och e-handlarna som prissätter leveranssättet mot konsument”, säger Christian Åsheim.
Att paketjättarna på den svenska marknaden på sikt skulle vilja gå samman och utveckla en egen smart brevlådetjänst à la bankernas Swish är ett scenario han inte oroar sig så mycket för.
“Det kan man bara spekulera i. Just nu har vi bra samarbeten och samtal, och något sådant är inget de planerar i dagsläget.”
Framtidsambitionerna för bolaget – som hittills tagit in runt 3,5 miljoner kronor från såväl ängelinvesterare som statliga Vinnova – är höga.
“Till att börja med har vi fyra miljoner brevlådor i Sverige att byta ut, det kommer kräva ett rätt gediget arbete”, säger Christian Åsheim.
Därefter är planen att ta tjänsten utomlands. Inte minst till övriga Norden, där flera av de företag startupen hoppas få med sig också levererar paket.
“The sky is the limit och konkurrensen är inte jättehög. Det finns några få liknande initiativ i Europa och USA, men ingen som etablerat sig på riktigt. Vi ser Sverige som en väldigt bra testmarknad.”