Det har tidigare rapporterats uppgifter om att Spotifys förlust för 2016 landade på mellan 300 miljoner och 400 miljoner euro. Nu visar den färska årsredovisningen att förlusten i själva verket var ännu större. Den uppgick till 539 miljoner euro, motsvarande 5,26 miljarder kronor. Det är en ökning på 133 procent jämfört med föregående år.
Samtidigt växer bolaget krafigt. Bolagets omsättning landade på 28,6 miljarder, enligt Di Digital som var först att rapportera om bokslutet. Jämfört med 2015 ökade omsättningen med 52 procent. Då ökade även antalet anställda med ungefär 30 procent till 2162 personer.
Spotify är just nu i ett kritiskt läge eftersom bolaget förbereder sig för en börsnotering. Börsplanerna underbyggs även i årsredovisningen. Där skriver bolaget att man med 70 procent sannolikhet kommer att antingen börsnoteras eller säljas den närmaste tiden.
De stora förlusterna är dock ett oromoment när bolaget ska noteras. Flera av världens största techbolag dök i veckan på börsen. Totalt tappade Apple, Alphabet, Amazon, Facebook och Microsoft ungefär 850 miljarder kronor i börsvärde på en dag. Det kan göra att investerare drar åt sig öronen om Spotify blir nästa techjätte att noteras.
Spotifys affärsmodell är samtidigt beroende av att bolaget fortsätter att investera tungt i att skaffa nya användare.
Eftersom bolaget säljer prenumerationer handlar affären i grund och botten om att värdet på en användare, sett över längre tid, ska vara lägre än vad det kostar att dra in kunden.
"Vi tror att vi kommer kunna generera substantiella intäkter när räckvidden ökar och att vi, med större volym, kan förbättra marginalerna. Vi kommer därför att oupphörligt investera i vår produkt och marknadsföring för att öka räckvidden", skriver bolaget i årsredovisningen.
Källor till Breakit har tidigare kunnat berätta att aktiekursen i den så kallade gråhandeln – det vill säga andrahandshandeln med Spotify-aktier – har rusat. På några månader har kursen rört sig från 1800 dollar per aktie till 3000 dollar per aktie. Rusningen är delvis ett resultat av att streamingbolaget säkrat ett nytt efterlängtat avtal med skivbolagsjätten Universal.