Sök ikon

Färgglada hörlurar får ny storägare – Scope investerar 60 miljoner i Happy Plugs

Artikel bild
Foto: Press.

Det svenska elektronikbolaget Happy Plugs tar in 60 miljoner kronor från finansmannen Mikael Kamras riskkapitalbolag Scope.
"Vi tror att pengarna kommer att göra att vi får en fortsatt kraftig tillväxt", säger grundaren Andreas Vural till Breakit.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

När vi når Happy Plugs vd Andreas Vural på telefon är han glad men trött. Han har sovit för få timmar och nyligen landat efter en resa till New York.

Den senaste tiden har inneburit extra mycket jobb, för i morgon bitti (läs idag) blir det offentligt att riskkapitalbolaget Scope investerar 60 miljoner i bolaget som han grundade 2011.

För den som har missat Happy Plugs så tillverkar bolaget trendiga och färgglada hörlurar och tillbehör, som säljs i 10.000 butiker i över 70 olika länder.

“Jag startade med bara 50.000 kronor och även om det har gått spikrakt uppåt har det varit en jobbig resa rent kassaflödesmässigt. Vi har blivit ‘approachade’ sedan dag ett och har fört dialog med många intressenter under lång tid”, säger Andreas Vural.

Scope är ett riskkapitalbolag som grundades 2001 av finansmannen Mikael Kamras. Bolaget har tidigare investerat i bland annat det trendiga strumpmärket Happy Socks och det Årebaserade outdoormärket Klättermusen.

“De förstår nordiska varumärken och har varit väldigt duktiga på att hjälpa snabbväxande företag tidigare. Vi tror att pengarna kommer att göra att vi får en fortsatt kraftig tillväxt och kan finansiera vår planerade expansion”, säger Andreas Vural.

Han vill inte säga hur stor ägarandel Scope tar, mer än att riskkapitalbolaget blir “betydande ägare”. Det är också oklart om några befintliga aktier byter händer eller om hela investeringen sker via en nyemission.

“Nästa kapitel blir att bygga en helt ny styrelse. Vi för just nu dialoger men sammansättningen är inte klar än”.

Förra året omsatte Happy Plugs 115 miljoner kronor. Prognosen i år är nära det dubbla. Planen är att fördjupa närvaron på befintliga marknader varav de största är USA, Tyskland, Japan och Kina.

Läs mer