Det är i podcasten Kapitalet som entreprenören Jonas Bonde berättar att han är på väg att dra igång en ny storsatsning. Han startade prisjämförelsesajten Prisjakt i sin källare redan år 2000. Sex år senare köpte den norska mediekoncernen Schibsted in sig i tjänsten och 2013 lämnade Jonas Bonde över vd-skapet till Emil Hansson. Då omsatte Prisjakt drygt 80 miljoner kronor och gjorde en vinst på runt 35 miljoner kronor.
Jonas Bonde uppgav då att han inte hade några planer på att starta någon ny prisjämförelsetjänst – men nu tycks han tänkt om.
I podden Kapitalet säger Jonas Bonde att han under en längre tid arbetat med en tjänst där i princip alla bilar i Sverige registrerats.
“Vi har byggt en databas på över 300.000 bilar som vi mappar data på. Alla bilar i Sverige ska finnas i basen. Vi har mappat data på 99 procent av alla bilar nu”, säger Jonas Bonde och fortsätter:
“Du ska kunna hitta den bil som passar dig, göra en jämförelse och göra en bra deal helt enkelt. Det är inte helt olikt Prisjakt, men det handlar mer om datajämförelse än prisjämförelse”.
Den nya tjänsten heter Car.info och finns redan uppe på nätet i en första version även om Jonas Bonde poängterar att en hel del återstår att utveckla.
“Vi måste putsa på utseendet en del. Prisjakt såg också ut som skit i början om vara ärlig”, säger han och skrattar.
Jonas Bonde ser flera olika möjligheter att tjäna pengar på Car.info även om det i början framför allt handlar om att få folk att hitta till sajten.
“Bilhandlare kommer kunna betala för att få trafik men vi har också en massa data som jag tror det finns en marknad för. Till exempel vilka däck och fälgar passar min bil eller om jag vill ha en bra analys av priserna”, säger Jonas Bonde i podden.