Redan för en månad sedan kunde Breakits medgrundare Stefan Lundell i en krönika berätta om ett envist rykte i Techsverige: Klarna har planer på att byta till en rosa logotyp.
Nu har ytterligare belägg för det dykt upp. Det är Simon Saneback, tidigare rådgivare till Klarna och numera investerare på riskkapitalbolaget Wellstreet, som skriver följande på Twitter:
Breakit har under de senaste dagarna nåtts av liknande uppgifter. Enligt våra uppgiftslämnare är den nya loggan en av flera möjligheter i ett så kallat A/B-test – alltså när ett bolag testar flera olika logotyper eller produktändringar samtidigt för att se hur olika kunder reagerar.
Uppgifterna bekräftas av Klarnas presstalesperson Aoife Houlihan.
”Vi håller på med ett A/B-test med olika versioner för olika platser. Vi tittar fortfarande på olika färger och stilar. Vi har inte färdigställt något än”, säger Aoife Houlihan, presstalesperson på Klarna.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Sïmon Sanebback tidigare varit anställd på Klarna. Det korrekta är att han varit en extern rådgivare till bolaget.
Camilla Björkman om bytet: "Konsten att byta logga är bland det svåraste som finns"