Peer-to-peer-lånebolagen beskrivs ofta som en fräsch utmanare till de mossiga storbankerna. Idén är i grunden att privatpersoner som har pengar över ska låna ut till andra privatpersoner som behöver pengar. I mitten står bolag som Lendify, som tjänar pengar på att koppla ihop kreditgivare med låntagare.
Det låter enkelt. Men Breakits stora kartläggning av marknaden i mars 2017 visade att peer-to-peer-lånemarknaden inte riktigt tagit fart. Vissa menade att den ”rena” peer-to-peer-modellen inte fungerar. Och de amerikanska förlagorna har problem.
Redan då öppnade Lendify för att ta in pengar från andra än privatpersoner.
”Det är ett verktyg om vi kommer att behöva på resan mot vårt långsiktiga mål”, sade Lendifys operativa chef Nicholas Sundén-Cullberg till Breakit.
Nu står det klart att bolaget får in 200 miljoner kronor från just institutionella investerare, i form av obligationer med en löptid på tre år. Vilka investerare det handlar om specifikt framgår inte.
Därmed överger man – i alla fall tillfälligt – den rena peer-to-peer-modellen.
Erika Eliasson, chef för investerarrelationer, vill dock inte kalla draget för en kursändring.
”Vi gör detta för att kunna möta den stora efterfrågan på lån, och vi måste har respekt för att det tar längre tid för privatpersoner att lära sig om detta tillgångsslag”, säger hon och fortsätter:
”Institutioner är vana vid att investera i denna typ av lån. Detta ligger i linje med vad vi vill vara: en marknadsplats för lån”.
Lendify presenterade nyligen färska siffror över hur verksamheten går – spana in dem här.