Vid korsningen där den hårt trafikerade Vallhallavägen möter Banérgatan körde bilen rakt in i ett av Foodoras cykelbud. En ambulans förde det skadade cykelbudet till sjukhus från olycksplatsen på Östermalm i centrala Stockholm.
”Cykelbudet blev påkört av en personbil. Efter första kollisionen försöker personbilen ytterligare en gång köra på cyklisten”, skriver Foodoras vd Felipe Gutierrez i sin anmälan till Arbetsmiljöverket.
Den landade hos myndigheten den 13 mars i år, och slår fast att cykelbudet fick skador på höger ben samt på höger sida av kroppen.
Trots att Foodora enligt Breakits uppgifter har närmare 300 aktiva cykelbud i Stockholm, och många cykelbud i Uppsala, Göteborg och Malmö därtill, var detta första gången som bolaget rapporterade in en olycka till Arbetsmiljöverket.
Den svenska arbetsmiljölagstiftningen är strikt. Varje arbetsgivare måste rapportera in allvarliga olyckor och tillbud. Detta ska ska leda att olyckorna utreds ordentligt, vilket i sin tur ska säkerställa att liknande händelser kan förebyggas.
Skyldigheten att anmäla är reglerad i arbetsmiljölagens tredje kapitel, paragraf 3a.
”En arbetsgivare ska utan dröjsmål underrätta den myndighet som regeringen bestämmer om dödsfall eller svårare personskada som har inträffat i samband med arbetets utförande”.
Breakit kan i dag avslöja att Foodora dröjde nästan ett år med att anmäla olyckan på Valhallavägen, som skedde den 24 april 2016.
Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Lennart Adern har Foodora därmed begått ett brott.
”Detta är en olycka som inträffade i arbetet, där det förefaller att vara omfattande skador. Min bedömning är att man har brutit mot arbetsmiljölagen”, säger han till Breakit.
Just nu genomför Arbetsmiljöverket en granskning av Foodoras svenska verksamhet, med anledning av olyckan. En del i den undersökningen är att titta på eventuella lagbrott från Foodoras sida.
Arbetsmiljöinspektören Helene Eklöf, som leder granskningen av Foodora, vill inte kommentera det enskilda fallet med den sena anmälan.
”Om man har brustit är mitt ansvar att skicka det vidare till våra jurister, som får besluta om det ska skickas till åklagare”, säger Helene Eklöf till Breakit.
Foodoras nära ett år sena anmälan klassas dock efter en preliminär bedömning som ett lagbrott av Arbetsmiljöverkets jurist.
”Man kan dröja någon vecka med att göra anmälan, men inte närmare ett år”, säger Lennart Adern.
Om fallet går vidare blir det upp till en svensk åklagare att besluta om att inleda en förundersökning, och senare eventuellt väcka åtal.
Det kan riktas mot Foodoras ledning, exempelvis vd:n Felipe Felipe Gutierrez personligen, eller mot företaget som sådant i form av en företagsbot.
”Det beror på hur Foodora har organiserat sin verksamhet, och hur ansvarsfördelningen ser ut”, säger Lennart Adern.
Foodoras säkerhets- och arbetsmiljöarbete har haft stora brister, enligt Arbetsmiljöverkets ännu pågående utredning. Bland annat kritiseras företaget för att det inte klart framgår vem som ska göra en anmälan vid olyckor, allvarliga tillbud och dödsfall.
Hitills har Foodora, enligt Arbetsmiljöverkets diarium, endast anmält två olyckor eller tillbud sedan företaget lanserade sin tjänst i Sverige i augusti 2015.
Den bilden stämmer inte överrens med den verklighet som cykelbuden vittnar om.
"Minst en gång i veckan händer det att någon blir påkörd, ramlar eller skadar sig", säger ett Foodora-bud som vill vara anonymt.
Foodora har valt att inte ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att bolaget "har anmält samtliga av de arbetsskador, arbetsolyckor och allvarliga tillbud som kommit till vår kännedom".
Varför Foodora dröjde närmare ett år med att skicka in sin anmälan till Arbetsmiljöverket vill man däremot inte svara på.
Läs hela Foodoras svar här.
Vet du mer om olyckan? Breakit vill gärna komma i kontakt med dig. Kontakta vår reporter Erik Wisterberg: erik@breakit.se eller 0735 93 10 30. Du kan vara anonym och omfattas av källskydd.