Det Örebrobaserade startupbolaget Splitgrid har skapat ett system som ska rädda handlare från likviditetsproblem, samtidigt som alla leverantörer ska känna sig säkra på att de får betalt för produkterna som faktiskt säljs.
Ett vanligt problem i detaljhandeln är att man först köper varor från leverantörer som sedan säljs vidare. Det innebär att handlarna ibland kan sitta på stora lager med varor som är svåra att sälja och dyra att förvara.
I andra fall kan det tvärtom bli så att att leverantören tar betalt först efter en period om några veckor för att ge handlaren utrymme att sälja sina produkter. Då riskerar leverantören att inte få betalt alls för produkter som man redan skickat iväg, om handlaren kommer på finansiellt obestånd.
Splitgrid har skapat en lösning där intäkterna fördelas mellan handlare och leverantör varje gång en produkt scannas i kassan. Tanken är att leverantören ska vara säker på att få betalt för sina varor, samtidigt som butiken inte behöver låsa alla sina pengar i dyra lager.
Nu har bolaget landat ett genombrottsavtal med klädmärket Whyred.
“Att få dem som kund är ett erkännande för vår affärsidé och produkt. Extra intressant är det att första programvaran installeras mot såväl fysisk butik som mot nätet”, säger Göran Eriksson, vd på Splitgrid, i ett pressmeddelande.
Under räkenskapsåret 2015–2016 krängde Whyred kläder för drygt 100 miljoner kronor och gjorde nollresultat.
Splitgrid tar en liten avgift för varje transaktion som behandlas. Bolaget beräknar att avtalet kommer ge en omsättning på 3 miljoner kronor de närmaste tre åren. Den första butiken som integrerar Splitgrids system blir Vallgatan 12 – butiken är döpt efter sin adress. Men för bolaget kan det även bli ett viktigt första steg mot fler större avtal.
“Whyred är ett extra intressant bolag för oss, eftersom de finns representerade i butiker världen över. Vårt samarbete avser Sverige, men Splitgrid har planer på att inom kort skala internationellt. Då är den här sortens samarbeten viktiga”, säger Göran Eriksson.