Notified har specialiserat sig på att samla in och analysera data från digitala medier åt andra företag. Bolaget har vuxit snabbt sedan start 2010 och är idag en av Nordens ledande leverantörer inom molnbaserad mjukvara för kommunikationsarbete.
NSO group, som tillhandahåller plattformen Notified, stärker nu sin position på marknaden genom att köpa upp konkurrenten Lisslys mediebevakningsdel.
Kristopher Stenkula som är medgrundare till Notified berättar att de känner till Lissly sedan länge och har haft ögonen på dem.
”Det är ett välskött bolag med bra rykte. Nu var timingen rätt för oss båda. Vi avslutade affären förra veckan”, berättar Kristopher Stenkula.
Han säger att Lissly har ett starkt kundsegment som är intressant för Notified.
”Och dessutom en konkurrent som vi slipper konkurrera med”.
Andra konkurrenter på marknaden är bland annat Retriever, Meltwater, Brandwatch och Mentions.
Kristopher Stenkula vill inte avslöja köpsumman, men uppger att det rör sig om ett miljonbelopp.
Breakit erfar att summan ligger på runt fem miljoner kronor.
Notified befinner sig i en expansiv fas och kommer att göra vinst under det här verksamhetsåret, trots de två förvärven man gjort, enligt Kristopher Stenkula.
Han syftar på uppköpet av konkurrenten Twintips mediebevakningstjänst, som Breakit rapporterade om i november förra året.
Kristopher Stenkula berättar att fokus huvusakligen ligger på organisk tillväxt, men stärkta av Twintipafärren kunde de helt enkelt inte tacka nej till Lissly.
"Att snabbt få en ännu större kundgrupp ger oss skalfördelar som vi kan omvandla till en ännu högre värdeleverans till våra kunder. Efter de här förvärven har vi över tusen kunder vilket gör att vi etablerar oss som en spelare att räkna med" säger Kristopher Stenkula.
Ivar Lidén, delägare Lissly, berättar att de beslutat sig för att renodla och fokusera på sina andra verksamhetsområden, som digital analys. Flera aktörer har varit intresserade av mediebevakningdelen och till slut återstod NSO Group.
”Det är ett bra ställe för våra kunder att landa, de har ett verktyg som alltid varit vår huvudkonkurrent och varit väldig bra. Men klart att det ekonomiska upplägget spelar roll”, säger Ivar Lidén.
Han beskriver konkurrensen inom mediebevakningen som stor, och säger att marknaden alltid varit väldigt prispressad, även om alla inte nått hela vägen fram.
I dag, fredag, tar Notified över Lisslys plattform med flera hundra användare.