Sök ikon

Konsumentverket slår ned på kändisreklam för kosttillskott

Artikel bild

Hannah Widell och Amanda Schulman blev slagpåsar i media efter att de påståtts göra reklam för sitt nya kosttillskott. Nu visar det sig att även Konsumentverket är på krigsstigen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Förra veckan möttes de sociala profilerna Hannah Widell och Amanda Schulman av skarp kritik för bland annat marknadsföringen av deras nya kosttillskott Hers.

Kritikerna anklagade de två Perfect Day-grundarna och Instagram-profilerna för att kringgå marknadsföringslagen för kosttillskott genom att be sina följare att skriva lovord om produkterna istället för att göra det själva.

Nu skriver Dagens nyheter att flera personer har anmält podcastprofilerna till Konsumentverket.

Det visar sig nu även att den typen av anmälningar – sociala profiler som gör reklam för kosttillskott – är långt ifrån ovanliga hos myndigheten. Den stora mängden anmälningar har lett till att Konsumentverket nu tar ett krafttag mot kändisarnas reklam på sociala medier.

Den närmaste månaden kommer myndigheten att ta kontakt med 50 aktörer.

“Det rör sig om ett femtiotal företag, bloggare och sociala medier-användare som kommer att få information som slår fast vad de får och inte får göra när det gäller marknadsförening av hälsokost och kosttillskott”, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till DN.

Vidare berättar hon att man kommer göra en uppföljning på senhösten för att se hur de olika sociala profilerna har skött sig. Den som inte hållit sig inom Konsumentverkets ramar kan sedan behöva betala ett vite.

Om Hannah Widell och Amanda Schulman ingår i gruppen som ska informeras om regelverket framgår inte.

Läs mer