Sök ikon

Spotify köper Mediachain Labs – ska göra musikindustrin mer öppen

Artikel bild

Daniel Eks shoppingtur går vidare. Här är Spotifys senaste uppköp.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify, den svenska musikstreamingtjänsten som förbereder sig för en börsintroduktion, har köpt ett flertal startups under den senaste tiden. 

Nu berättar Spotify att man sväljer den amerikanska startupen Mediachain Labs.

”Brooklynbaserade Mediachain Labs har varit den drivande kraften bakom the Mediachain project, ett forskningsprojekt av världsklass inom blockchain och ett protokoll med öppen källkod för att bättre hantera den data som är kritisk för musikindustrins hälsa”, skriver Spotify i ett pressmeddelande. 

Kortfattat kan man säga att Mediachain har tagit fram en teknik som ska göra det lättare att identifiera och dokumentera vem som äger rättigheterna till en specifik låt, samt hur ägarbilden av en låt förändras över tid. Detta görs med hjälp av blockchaintekniken, som bland annat används i bitcoin-sammanhang.

Mediachain rör sig med andra ord inom samma område som den svenska startupen Auddly, som backas av stjärnor som Max Martin och Björn Ulvaeus.

Teamet från Mediachain kommer att börja jobba på Spotifys New York-kontor. De ska hjälpa Spotify på resan mot ”en mer rättvis, transparent och belönande musikindustri för kreatörer och rättighetsinnehavare”.

Just denna relation är en nyckelfaktor för Spotify. Just nu omförhandlas stora avtal med skivbolagen inför Spotifys börsnotering. Bolaget har från tid till annan kritiserats för att ge för lite tillbaka till upphovsmännen - samt stämts för att pengar inte hamnat rätt.

Mediachain har tidigare fått in riskkapital från välkända Andreessen Horowitz och Union Square Ventures.

Läs mer