Nils-Erik Jansson är medgrundare till det svenska företaget Mapiful. Han berättar att han och de tre andra som står bakom företaget har deltagit i och vunnit flera olika hacktävlingar – och att det nystartade bolaget mer eller mindre växte fram som en slump.
“Vi tänkte att vi kanske skulle göra ett riktigt startup ihop så vi satte oss och brainstormade kring idéer. Vi var ganska inne på spel ett tag, men sedan snöade vi in på kartor. Vi är alla desigintresserade och en i gruppen sa att han ville ha en snygg karta över Varberg på väggen. Men fanns bara upptryckt över stora städer så då byggde vi en egen”, säger Nils-Erik Jansson.
Tanken med tjänsten är att vem som helst ska kunna beställa en affisch över vilken plats som helst i världen. Kartorna skapas därefter fram med hjälp av Open Street Maps gigantiska utbud av kartdata och kunden bestämmer vilket format och vilken text som ska stå på.
Enligt Nils-Erik Jansson bestämde de sig för att göra tjänsten så automatiserad som möjligt.
“Vi ville hitta en bra partner som kunde står för tryck och logistik så vi gjorde en massa efterforskningar. Just nu jobbar vi med en partner i Finland”, säger han.
När Mapiful lanserades hade grundarna själva bara testbeställt en gång och allt var inte helt på plats, men företaget lade ut sajten på sociala medier ändå.
“Du får kasta dig ut annars blir du aldrig klar”, säger Nils-Erik Jansson.
Sajten tog snabbt fart efter att företaget lagt ut sin sida på producthunt.com och en del amerikanska bloggare fått upp ögonen för den.
“Vi har haft tur. En av bloggarna i USA som har miljoner unika besökare varje månad hittade och plockade upp vår karta på eget initiativ och vi har publicerats i magasin i Frankrike och Holland. Vi trodde att vi framförallt skulle sälja i Sverige, men vi har också sålt mycket i Europa och USA”, säger Nils-Erik Jansson.
Han berättar att företaget tryckt upp 2.000 affischer som sålts till 50 länder. Det som var tänkt som ett mindre hobbyprojekt har nu omsatt 1 miljon kronor på fyra månader.
“Vi trodde att vi skulle kunna sälja 5.000 på ett år. Nu tror jag att vi kan komma upp i 50.000 på ett år", säger Nils-Erik Jansson.
Företaget har anställt en person och sitter i diskussioner med investerare.
"Det var inte tanken från början, men vi håller på och ställer om. Det är en extremt skalbar produkt”, säger Nils-Erik Jansson.
Enligt honom försöker företaget nu hitta sätt att komma upp i volym snabbare.
“Vi har fått förfrågningar från e-handlare och inredningskedjor som vill ta över produkten, men i nuläget vill vi öka takten själva. Vi vet att det funkar i Sverige och USA även om vi inte har utforskat den marknaden helt. Nu jobbar vi med att utveckla nya funktioner och storlekar”, säger Nils-Erik Jansson.
Men bolaget är långt ifrån någon heltidssatsning.
Till vardags driver han och kollegan Johan Norin affärsjuridiska byrån Jansson och Norin med tio anställda som specialiserar sig på att hjälpa startups, som Breakit, med det juridiska.
“Jansson och Norin är vårt hjärta, men vi äger fler bolag där vi är involverade på olika sätt från vårt håll. Flera av dom börjar ta fart så det är mycket roligt som händer just nu.”, säger Nils-Erik Jansson.
Hur hinner du?
"Jag har bra folk runtomkring mig och så gör jag det som jag tycker är roligt", säger Nils-Erik Jansson.
De andra tre medgrundarna är Anders Josefsson och Johan Thorsson, som driver Wint till vardags, och Edvin Brobeck, grundare av Raket Webbyrå.