Industridesignern Mehrdad Mahdjoubi grundade sitt bolag Orbital Systems 2012 med ett stort mål: Att stoppa det meningslösa slöseriet med färskvatten.
Varje dag spolar vi ned massor av färskvatten rakt ned i avloppet när vi duschar. Det är så vi alltid har gjort. Men likväl är det att betrakta som ett stort slöseri med en resurs som i allt fler delar av världen börjar bli en bristvara.
”I Sverige är vi lite färgade av att vi är ett av de länder i världen som inte har färskvattenbrist. Men så fort man kommer till andra kulturer är många uppväxta med att vatten inte är något som kommer forsande i älvar”, säger Mehrdad Mahdjoubi till Breakit.
Orbital Systems har utvecklat en dusch som ska reducera vattenförbrukningen med 90 procent. Det sker genom att vattnet renas och återanvänds. Den första produkten, av bolaget betraktad som en pilotprodukt, har testats i kommersiella fastigheter i olika delar av världen.
Nu ska Orbital Systems lansera sin första skarpa kommersiella produkt riktad mot en större marknad. Den nya duschen ”Oas” ska kosta 25.000-30.000 kronor att köpa och få installerad.
I samband med lanseringen går Orbital Systems nu också ut med att man säkrat 150 miljoner kronor i en nyemission.
”Vi ska använda pengarna till lanseringen av den första kommersiella produkten som vi har utvecklat”, säger Mehrdad Mahdjoubi.
Befintliga ägare som Skype-grundaren Niklas Zennström, i dag aktiv som en av Europas mäktigaste riskkapitalister via Atomico, deltar i rundan. Niklas Zennström gör denna investering privat.
Även Oriflame-familjen af Jochnick deltar i finansieringsrundan.
Bland de nya investerarna finns Stena Ventures och den tidigare fastighetsentreprenören Nils Idoff. Enligt Techcrunch deltar även H&M:s vd Karl-Johan Persson, som håller på att bygga upp en stor portfölj av startup-investeringar, i finansieringsrundan.
Orbital Systems har tidigare tagit in omkring 100 miljoner kronor i riskkapital. Peter Carlsson, Tesla-svensken som nu ska bygga Europas största batterifabrik, är delägare och sitter i styrelsen.
Bokslutet för 2016 är ännu inte offentligt, men 2015 omsatte bolaget knappt 3 miljoner kronor med en förlust på 18 miljoner kronor.
Med den nya duschen ”Oas” breddas den potentiella målgruppen rejält. Teoretiskt sett skulle svenska kunder som vill leva mer miljövänligt redan nu kunna shoppa duschar från Orbital Systems.
”Vi riktar oss fortfarande främst mot de som ’duschar mest’, alltså kommersiella fastigheter. Men vi har sedan några år haft en växande privatmarknad i länder som USA och Singapore där man har sätt det som en livsstilsgrej. Att den nya duschens pris är hälften mot den gamla kommer att underlätta för den typen av kunder”.
Hur många tror marknaden ser ut om fem år?
”Inom de närmaste åren tror jag att mindre samhällen, städer i storlek som Malmö eller Göteborg, har det som praxis. Inte nödvändigtvis i Europa, men tittar man på städer i Asien är vi redan med i diskussionerna som förs om ’smart city'”.
Mehrdad Mahdjoubi, grundare och vd, Orbital Systems.
Nyligen kom något av ett pr-mässigt bakslag på hemmaplan för Orbital Systems, som av många betraktas som en av de mest spännande bolagen på Malmös startupscen.
Skånska Dagbladet rapporterade i februari att Orbital Systems "så kallade rymdduschar" ska plockas bort från Ribersborgs kallbadhus, där ett pilotprojekt har pågått sedan 2013.
"Duscharna har inte fungerat optimalt i vinter och det har varit flera driftsstopp på grund av det höga trycket på badanläggningen. Därför har vi kommit överens med duschföretaget om att ta bort dem och tills vidare sätta in vanliga duschar, sade Giedre Karlsson på Stadsfastigheter till Skånska Dagbladet.
Mehrdad Mahdjoubi garanterar dock att den som väljer att installera en dush från Orbital Systems i sitt hem kommer att få en produkt som fungerar under mycket lång tid.
"Vi har haft pilotdushar världen över, och vi har riktat in oss på 'heavy users'. De första vi installerade på ett badhus har sparat 7 miljoner liter vatten. I en hemmamiljö kommer duscharna att hålla väldigt länge".
Duscharna kan också kopplas upp mot en molntjänst där ägaren kan se hur mycket vatten och energi som sparas.
Vill du veta mer om Malmös startup-scen? Missa inte Breakits reportage om varför Malmö lockar till sig investerarnas miljarder.