Sök ikon

100 miljoner på spel – akut kris i Staël von Holstein-backade Garantibil

Artikel bild
Johan Staël von Holstein är en av delägarna i Garantibil, som är i kris. Foto: Jessica Gow/TT samt Hasse Holmberg/Scanpix.

Garantibil har tagit in 100 miljoner kronor från sina investerare. Nu befinner sig bolaget i en allvarlig ekonomisk kris – och ansöker om företagsrekonstruktion, kan Breakit avslöja.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Den svenska startupen Garantibil, grundad 2013, är enkelt uttryckt en digital plattform där privatpersoner, företag och leasingbolag kan göra upp bilaffärer.

I maj 2016 tryckte investerare som den sydafrikanska mediejätten Naspers och det svenska investmentbolaget Vostok New Ventures in 40 miljoner kronor i bolaget

Johan Staël von Holstein, som sydde ihop rundan, blev också delägare. Då laddade Garantibil för en stor USA-lansering och värderades till 140 miljoner kronor. 

”Pengarna vi tar in nu ska räcka i ungefär ett år, sedan är det dags för en ny finansieringsrunda”, sade Garantibils vd Patrick Juthberg då till Breakit. 

Mindre än ett år senare befinner sig Garantibil i en akut ekonomisk kris, kan Breakit avslöja. Dessutom har Per Brilioth (Vostok New Ventures) och Roelof Lettinga (Naspers) nyligen valt att kliva av styrelsen. 

Krisen beror enligt bolaget på att en ny finansieringsrunda har misslyckats, bland annat då en av de tilltänkta huvudfinansiärerna dragit sig ur.

Nu är läget ytterst allvarligt. 

”I brist på ny finansiering saknar bolaget i dagsläget resurser till att betala uppkommande kostnader, uppsägningslöner och skatter”, skriver Garantibil i ett dokument inlämnat till Stockholms tingsrätt. 

Klart är att det Vostok New Ventures inte tänker skjuta till mer pengar. 

“Vi stoppade in 10 miljoner förra året och har efter det lånat ut lite mer pengar ganska nyligen. Men när bolaget nu behövde mer pengar för att driva verksamheten vidare fick jag inte mandat att gå in med mer pengar”, säger Per Brillioth till Breakit.

För att rädda bolaget har Garantibil nu ansökt om en företagsrekonstruktion. Det är ett alternativ till konkurs som ofta bygger på att fordringsägarna går med på att skriva ned bolagets skulder.

För Johan Staël von Holstein kommer rekonstruktionsansökan som en nyhet. 

”Det visste jag inte. Jag har inte haft med bolaget att göra sedan jag gjorde introduktionen till investerarna i den förra rundan då jag också investerade själv” säger han till Breakit och tillägger: 

”Det är ju magiskt att de har lyckats göra av med så mycket pengar på så kort tid. Det är förvånande att de har hamnat i den här situationen”. 

Den ambitiösa satsningen på en inbrytning i USA kan ha lett till Garantibils kris, tror Johan Staël von Holstein.

”Det är givetvis tråkigt, men så är det med entreprenörsskap. Man spänner bågen och siktar högt. De kanske tog sig vatten över huvudet I USA, det är en tuff marknad, speciellt när det gäller begagnade bilar”. 

Stockholms tingsrätt beslutade den 6 april att Garantibils rekonstruktionsprocess kan inledas.

I handlingarna som Breakit har tagit del framgår att Garantibil är långt från break even. Under årets första tre månader drog Garantibil in 5,9 miljoner kronor i intäkter. Kostnaderna var mer än dubbelt så stora, vilket resulterade i en förlust på 7,2 miljoner kronor under samma period. Det pekar på en förlust på nära 30 miljoner kronor när helåret 2017 är slut. 

Breakits källor, med insyn i liknande verksamheter, pekar på att Garantibil har på tok för små volymer – sedan starten har bara 2.000 bilar sålts via plattformen – samt att bolagets USA-satsning varit kostsam.

Samtidigt är nischen hårt konkurrensutsatt, med betydligt större aktörer som Kvarndammen.

100 miljoner kronor, vilket är den totala summan som Garantibil har tagit in i extern finansiering, samt framtiden för de 26 anställda står nu på spel. 

Den 26 april möter bolaget sina fordringsägare i rätten. Värt att notera är att skulderna uppgår till blott 13 miljoner kronor, medan företagets omsättningstillgångar den sista mars värderades till 20 miljoner kronor. 

För att rädda verksamheten ska Garantibil bland annat skära ned på personalstyrkan ”väsentligt” och sälja av sina dotterbolag i USA, Danmark och Tyskland för att istället fokusera på den svenska verksamheten. 

“Jag antar att bolaget försöker lösa finansieringen på annat sätt samtidigt som de försöker skriva ner en del av skulderna. Som aktieägare hoppas jag verkligen att de lyckas även om jag inser att vi kommer bli rejält utspädda om det kommer in en ny finansiär”, säger Per Brillioth. 

Grantibils unika position har gått ut på att bolaget erbjuder trygghet, billigare än en traditionell bilhandlare. Detta genom ett oberoende test samt en tvåårig begagnatgaranti.

Breakit har sökt bolagets vd Patrick Juthberg.

Läs mer