Det är sajten Di Digital som nu rapporterar om Swedbanks första investering i fintechbranschen.
Investeringen görs i Mina tjänster – ett göteborgsföretag som ska hjälpa sina användare att hålla koll på alla sina prenumerationer och abonnemang. Startupbolaget rekommenderar sedan billigare lösningar på saker som telefoni och el, och tjänar sedan pengar om en användare tecknar ett nytt avtal genom tjänsten.
”Vi ser inte själva investeringen som så viktig utan för oss handlar det om att hitta samarbeten som kan skapa värde för Swedbanks kunder. Den här tjänsten hjälper personer att få bättre kontroll över sin ekonomi och det ligger helt i linje med våra värderingar”, säger Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank, till Di digital.
"Det stora för oss med det här är egentligen inte bara kapitalet. Vår tjänst kommer att finnas på Swedbanks olika plattformar. Nu når vi 4 miljoner nya potentiella användare", säger Jonas Karles, medegrundare av Mina tjänster, och fortsätter:
"För Swedbank är det här kaffepengar för deras del är det också partnerskapet som är det viktiga."
Swedbank tar den absolut största delen av emissionen. Utöver banken är det bolagets befintliga ägare som gått in och försvarat sina andelar. Mina tjänster fick i den här kapitalrundan in totalt 15 miljoner kronor och har sedan tidigare tagit in 2 miljoner kronor i finansiering.