Printler är en digital marknadsplats för fotokonst där fotografer genom egna gallerier kan sälja sina bilder som tavlor och posters. Tjänsten lanserades i januari i fjol och sedan dess har närmare 2.000 fotografer anslutit sig till sajten, enligt företaget.
I konceptet ingår också att Printler tar hand om tryck och ser till att tavlan eller postern skickas hem till kunden.
“Har du fyra väggar är du en potentiell kund”, slår grundaren Sven Burman fast.
Under sitt första år omsatte bolaget runt 700.000 kronor. Sven Burman berättar om några sega första månader.
“Vi insåg att vi satsade på fel produkter och fel prissättning. Hela tjänsten var från början väldigt orienterad mot fotografer. Men vi var snabba med att skruva på saker och tog in nya produkter, anpassade priset och byggde ett mer kundorienterat användargränssnitt. Under hösten såg vi 30 procents omsättningsökning under flera månader”, säger Sven Burman, som spår att omsättningen kommer landa på 2 miljoner kronor under andra året.
Hittills har han och Skellefteå-baserade webbyrån Björnmamman ägt 50 procent vardera av Printler. Men i en nyemission kliver investmentbolaget Thorén tillväxt nu in med 2 miljoner kronor mot 20 procent av bolaget, som i affären alltså värderas till 10 miljoner.
Pengar som ska användas för att lansera plattformen utanför Sverige.
“Det handlar bland annat om att finansiera vår tid, mjukvaruutveckling och marknadsföring”, säger Sven Burman.
Han menar att den digitala mognaden för fotokonst länge varit eftersatt, med både en och annan från början fysisk butik som erbjuder “fyrkantiga digitala lösningar”. Printler hoppas ta världen med storm med den egenutvecklade webbplattformen.
“Vi tittar inte bara på Europa utan också på andra kontinenter. Vårt mål är att skaka om i hur fotokonst köps och säljs och bli en av de största aktörerna.”