Sök ikon

Här är bolagen som invaderar Stockholms startupscen i mars

Artikel bild
T.v: Arash Sangari, ansvarig för Startup Sweden. T.h: grundarna av Student Node samt pressbilder från Wopify och Storyspot. Foto: Press

Fem dagar, tio bolag. Nu har deltagarna till Startup Swedens första boot camp valts ut.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Startup Sweden är Tillväxtverkets eget camp för startups. Programmet sträcker sig över fem dagar och ska ge bolag runt om i Sverige en introduktion till startupscenen i Stockholm samt öka deltagarnas kunskaper inom affärsutveckling.

I år kommer deltagarna från Malmö, Stockholm, Uppsala, Västerås och Östersund.

Här är de tio bolagen som valts ut:

1. Shortly

Bolaget har skapat en prenumerationstjänst liknande Spotify, fast för kortfilmer istället för musik.

2. Referanza

En tjänst som ska hjälpa företag att utnyttja sina befintliga kunder som ambassadörer för att locka nya kunder.

3. Bundling

En digital prenumerationstjänst för leksaker.

4. Student Node

Bolaget har skapat en plattform som ska göra det lättare för studenter att upptäcka potentiella arbetsgivare inom deras akademiska område.

5. Storyspot

En ny podcast plattform som fokuserar på innehåll som producerats lokalt där användaren är.

6. Mina arbeten

Ett kommunikationsverktyg för både kunder, hantverkare och arbetsledare i anläggningsbranschen.

7. Fertsoft

Ett digitalt verktyg för fertilitetskliniker som ska öka chansen att få barn.

8. Tubeview

Malmöbolaget har skapat ett system som ska göra det enklare att mäta annonsering hos sociala profiler på Youtube.

9. Ochno

Startupens lösning består av både mjukvara och hårdvara som ska göra att man konsumerar mindre el.

10. Wopify

En jobbplatform som automatiskt ska presentera relevanta jobb för den arbetssökande genom en AI-lösning.

Läs mer