Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Styrkebesked från TV4 – så går jättarnas streamingkrig i Sverige

Artikel bild
TV4:s 2 miljoner play-användare växer. Foto: TT/TV4.

TV4 ökar både resultat och omsättning. Breakit har även de allra senaste siffrorna på kanalens digitala storsatsning.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I dag avslöjar Breakit att C Mores förlust för 2016 landar på nära en halv miljard.  

Systerbolaget TV4, Sveriges största kommersiella tv-kanal, kommer samtidigt med ett styrkebesked. 

• Det operativa resultatet blir 734 miljoner kronor, att jämföra med 662 miljoner kronor 2015. 

• Även omsättningen förbättras med 1,9 procent till 4,3 miljarder kronor. 

Strategin mellan Bonniers tv-bolag är att renodla TV4:s digitala erbjudande till en gratistjänst fylld med reklam. Den som vill titta på TV4 digitalt utan reklam dirigeras istället till C Mores streamingtjänst, där användaren för 99 kronor i månaden även får C Mores grundutbud.

För att kunna utvinna mer data kring sina digitala gratistittare valde TV4 förra året att införa obligatorisk inloggning på TV4 Play.

Nu har 2,4 miljoner konsumenter valt att registrera ett konto, enligt TV4:s chef för företagskommunikation Magnus Törnblom. 

”Vi ser en fortsatt snabb tillväxt i antalet registrerade användare, vilket visar på intresset för TV4 Play och det innehåll som finns där”, säger han till Breakit. 

TV4:s totala resultat och omsättningsökning ska ställas mot det faktum att totalmarknaden för tv-reklam enligt IRM beräknas ha minskat något under 2016. 

Tv-jätten, vars säljare ibland refererar till kanalen som tv-branschens ”oxfile”, särredovisar inte sina rent digitala intäkter i absoluta tal. TV4 uppger dock att den digitala försäljningen ökade med 22 procent under 2016.

Den farligaste konkurrenten, Google-ägda Youtube, har på senare år etablerat sig som den största plattformen för ungas tittande online. Hur mycket pengar Youtube sväljer på den svenska reklammarknaden är ytterst oklart, men sannolikt handlar det om miljardbelopp.  

Enligt MMS, tv-kanalernas mätleverantör, är Youtube herre på täppan med störst veckoräckvidd på nätet.

Samtidigt kliver Netflix framåt i rasande takt på global nivå.

Netflix har enligt Mediavision flest kunder bland de betalda streamingtjänsterna i Sverige. Netflix och HBO stod i slutet av 2016 tillsammans för nästan 60 procent av alla betalda streaming-abonnemang i Norden.

MMS senaste rapport för den svenska marknaden ger en liknande bild (se nedan). 

Fakta: Så går streamingkriget i Sverige

Daglig räckvidd* för Play-tjänsterna (gratisvarianter)

Youtube: 41,2 procent

SVT Play: 14,1 procent

Aftonbladet TV: 7,5 procent

TV4 Play: 4,3 procent

Expressen TV: 2,9 procent

Viafree: 1,5 procent

Dplay: 0,9 procent

 

Tillgång till betalda streamingtjänster**

Netflix: 36,6 procent 

Viaplay: 20,6 procent

C More: 8,9

HBO Nordic: 8,2 procent

TV4 Play Premium: 4,2 procent

Telia Play Plus: 4,2 procent

*Daglig räckvidd är andelen svenskar i åldern 9-99 som sett minst 15 sammanhängande minuter.

**Andel av svenskarna 9-99 år som uppger att de har tillgång till tjänsterna. 

Källa: MMS Trend och Tema 2016:4.

Läs mer