Det Malta-baserade kasinonätverket Raketech grundades 2010 av Johan Svensson och Erik Skarp, som båda började sina karriärer som professionella pokerspelare.
Idag driver bolaget över 1500 så kallade affiliatesajter i Sverige, Finland, Norge och Storbritannien och har 65 anställda. Affiliatebolagens affärsmodell går ut på att de slussar spelare till olika kasinon på nätet.
Nu tar Raketech in 660 miljoner kronor till verksamheten. Finansieringen sker genom ett lån från kapitalförvaltaren Ares Management, ett amerikanskt bolag listat på Nasdaq.
Raketech ägs till en majoritet av grundarna, och ytterligare en tidig ej namngiven investerare som ej är aktiv i bolaget. Övriga ägare är främst privata investerare.
“Skälet till att vi lånar istället för att ta in pengar genom en nyemission är att vi helt enkelt inte vill dela med oss av bolaget. Vi ser att vi har en bra tillväxt framför oss och då är det förmånligare att låna”, säger Raketechs nytillträdde vd Michael Holmberg.
Han har tidigare bland annat jobbat i drygt tio år på pokersajten Pokerstar.com och innan dess på Expekt Casino.
Pengarna ska bolaget bland annat använda till att dammsuga den europeiska marknaden på mindre affiliate- och pokerbolag. En strategi bolaget delar med främsta konkurrenten Catena media, som börsnoterades tidigare i år. De båda svenskgrundade bolagen är de största spelarna inom affiliate på den nordiska marknaden.
En konkurrens Michael Holmberg välkomnar.
“Det är riktigt att vi ligger nära varandra strategiskt. Men jag tror att det finns plats för flera spelare, det är en stor internationell marknad, och jag har stor tilltro till våra tillväxtplaner”.
“När jag började på Expekt var den enda konkurrenten Unibet. Nu finns det många fler bolag på marknaden. Det är bra med konkurrens”, säger han.
Affiliatenätverken får antingen betalt genom en klumpsumma från spelbolagen så fort de slussar en ny betalande kund som registrerar sig på spelsajterna, eller som en procent på de intäkter spelbolagen drar in på de inslussade kunderna. Raketech använder sig av båda modellerna.
Enligt Michael Holmberg står affiliatebolag för i snitt 20-50 procent av spelsajternas trafik.