Det började med att hamburgerkedjan Max började göra införa allt fler veganskt anpassade alternativ. Bara det är en smart grej. Det veganska communityt är bland de starkaste och mest trendkänsliga rörelser i svenska sociala medier just nu. Sedan ett tag serverar restaurangen en burgare med oumph, vilket är ett trendigt köttsubstitut just nu. Det var då några fiffiga veganer tog rätten och gjorde om den. De bad om att få den i en låda utan bröd, addera äggfri majonäs och pommes. Plötsligt fick man en fantastisk “Oumph-låda”, som det började kallas i sociala medier. Eller de som lyckades övertyga Max-restaurangen om att göra sig det extra besväret fick den. Övriga fick mest se bilder på den.
Det började startas upprop på nätet, listor skrevs under och på Facebookgrupper bubblades det om lådan.
Under ett lanseringsevent pressade även bloggen “Jävligt gott” Max om att än en gång släppa den kunddrivna “Oumph-lådan” till alla.
Två veckor senare gick följande mejl ut till alla restauranger:
Mejlet fångades upp av konsulten Ola Berg som publicerade bilden på nätet, och Max PR-chef Marita Wengelin bekräftar att det skickades ut den 2 februari och nu finns tillgängligt.
Ola Berg sammanfattar saken med: Kunddriven utveckling i den moderna tiden.
Det är lika enkelt som smart. Lyssna på kunden, mät intresset, engagemanget och ge plats för deras kreativitet.
Kanske är jag offer för en smart PR-kampanj. Om så är fallet bjuder jag på det och låter det då tjäna som en läxa för varje företag: Lyssnar du och anpassar dig efter kunden sväljer vi gärna det.
I det här fallet bokstavligen talat.