Indentive är ett Linköpingsbolag som levererar olika typer av tjänster till internetoperatörernas fibernät och tv-lösningar. De senaste åren har bolaget dock börjat lägga om sin affärsmodell och i stället satsat på den hajpade internet of things-branschen (IOT).
IOT handlar kortfattat om att koppla upp olika fysiska saker mot nätet så att de kan kontrolleras från telefoner, surfplattor och datorer. Det finns en rad bolag som gör allt från uppkopplade kylskåp till smarta glödlampor.
Indentive har dock valt en lite annorlunda inriktning. Istället för att göra egen uppkopplad hårdvara har bolaget skapat en mjukvarutjänst som ska koppla ihop alla IOT-prylar på en och samma plattform. Tjänsten ska levereras genom fibernätoperatörer som Comhem eller Bredbandsbolaget.
Lösningen presenteras sedan för privatpersoner i form av en extra låda bredvid routern som alla prylar kopplas till - samt en app. I appen kan slutanvändaren styra sina befintliga uppkopplade prylar och även få erbjudanden om nya tjänster, som smarta lås, larmsystem eller elmätare.
“Det fungerar som ett slags marknadsverktyg för operatörerna där de får en del av försäljningen som går via appen”, säger Mikael Hult, styrelseordförande för Indentive.
Nu håller bolaget på att stänga en kapitalrunda på upp mot 15 miljoner kronor för att få fart på försäljningen.
Hittills har bolaget fått in 10 miljoner kronor från ett sextiotal privata investerare.
“Vi expanderar bolaget väldigt kraftigt nu och har gått från 20 till 40 anställda senaste året”, säger bolagets vd, Lars-Thomas Rasmussen.
Samtidigt planerar bolaget att göra ytterligare en nyemission i samband med en notering på aktiehandelsplatsen First North i sommar.
“Vi har fått enormt intresse från operatörerna. Det är därför vi håller på med en listning. Nu är produkten redo att levereras och vi hoppas kunna öka omsättningen från 15-20 miljoner kronor till 300 miljoner på tre år. Marknaden är så pass stor”, säger Lars-Thomas Rasmussen.
För att klara av den aggressiva expansionsplanen räknar Lars-Thomas Rasmussen med att det kommer krävas ytterligare 20-30 miljoner kronor, utöver de 15 miljonerna bolaget håller på att ta in just nu.
“Verksamheten är fortfarande under uppbyggnad men vi har ett antal kunder redan nu vi ska leverara till. Det kan handla om så mycket som 100.000 anslutningar i vissa fall där vi måste ut och installera hårdvara och göra tester hos användarna”, säger Lars-Thomas Rasmussen.