I början av januari släppte Skatteverket nyheten att svenskarna kunde få skatteåterbäringen utbetalad redan till påsk. Men det finns en liten hake - för att få skattepengarna krävs en digital brevlåda.
För Kivra, som står bakom Sveriges största digitala brevlåda, har just den haken visat sig vara guld värd. Normalt får Kivra runt 1500 nya användare per dag men efter Skatteverkets utspel har antalet nya användare i flera dagar legat över 5000.
“Det här har varit en riktig succé för oss. Hittills i januari har vi drygt 60.000 nya användare”, säger Stefan Krook, vd för Kivra som har ungefär 80 procent av marknaden för digital myndighetspost.
Mellan jul och nyår fick Kivra sin miljonte användare. Fortsätter tillväxten i den här takten dröjer det inte länge innan den digitala brevlådan har 2 miljoner användare. Skatteverkets egen prognos är att 5 miljoner svenskar ska få posten digitalt inom två år. Behåller Kivra sin marknadsandel skulle det innebära att bolaget då har 4 miljoner användare.
“Riktigt en sådan raketutveckling väntar vi oss inte, men vi räknar med en fortsatt stark tillväxt”, säger Stefan Krook.
Hittills har det dock kostat ansenliga summor att bygga upp användarbasen och den digitala infrastrukturen runt Kivra. Bolaget största ägare är Wallenbergstiftelsernas bolag Fam samt investmentbolaget 41an Invest som ägs av H&M:s vd Karl-Johan Persson och Stefan Krook. Totalt har Kivra tagit in 150 miljoner kronor i riskkapital och under fjolåret blev förlusten dryga 20 miljoner kronor.
“Jag räknar med att vi gör ännu större förlust 2017. I år ska vi satsa väsentligt på marknadsföring vilket vi inte gjort tidigare”, säger Stefan Krook.
Samtidigt räknar han med att omsättningen från i fjol på 7 miljoner kronor minst fördubblas - och snart ska verksamheten också visa vinst.
“När vi drog igång räknade vi med att göra sju förlustår, nu ser det ut att bli åtta år innan vi vänder till vinst. Det ska ske 2019”, säger Stefan Krook.