E-handelsentreprenörerna Joel Falck och Anton Malmberg fortsätter sin tillväxtresa. För lite drygt tre år sedan startade de två Uppsala-kompisarna Kitchentime som snabbt blivit en av de stora spelarna inom köksredskap på nätet. Bokslutet för 2016 är inte klart men väntas hamna på runt 100 miljoner kronor.
I oktober köpte de den svenska möbel- och inredningssajten Confident living med en omsättning på 45 miljoner kronor och nu är det dags för nästa storsatsning: Kitchentime bygger sitt eget robotlager. Det handlar om en investering på i storleksordningen 30 miljoner kronor och bäddar för att Kitchentime ska kunna fortsätta växa snabbt framöver.
"Med den här investeringen mer än tredubblar vi vår kapacitet samtidigt som vi höjer effektiviteten vilket skapar goda förutsättningar både för en fortsatt stark tillväxt och förbättrad lönsamhet”, säger Anton Malmberg.
Hans medgrundare Joel Falck tillägger:
”En stor besparing för oss blir också att vi nu automatiserar allt plock av varor. För oss är det här en väldigt stor satsning men vi är övertygade om att det kommer att vara en lönsam investering”.
Kitchentimes lager blir 5.000 kvadratmeter stort, byggs i Eskilstuna och ska vara klart till sommaren. Lagret kommer ligga vägg i vägg med e-handlaren Sportamores lager.
”Sportamore gick ut och berättade om sin satsning för någon vecka sedan. Automatiserade lager är en stark trend inom e-handeln just nu”, konstaterar Joel Falck.
På sikt räknar Joel Falck med att lagret kommer att skapa runt 20 nya arbetstillfällen. Tidigare har Kitchentime lagt ut lagerhanteringen på en extern part men i och med att man nu bygger sitt eget lager anställs också en logistikchef. Det är Erik Andrén som får den posten. Han har tidigare arbetat för näthandlaren Mathem.
Efter förvärvet av Confident living har bland annat riskkapitalbolaget Verdane kommit in som en av de större ägarna. Verdane är en av Nordens största e-handelsinvesterare och äger 12 procent av aktierna. Grundarna Joel Falck och Anton Malmberg sitter på 47 procent av aktiekapitalet och affärängeln Lars-Göran Ahlberger har 18 procent av aktierna.
I somras gick Kitchentime in på den danska marknaden och finns nu i hela Norden. För att finansiera expansionen planeras nu en nyemission.
"Vi kommer att göra en nyemission i närtid som vi räknar med kommer att ta oss till lönsamhet. Målet är svarta siffror under fjärde kvartalet, men för att komma dit behöver vi brygga underskott under året. Vi har ett starkt stöd från våra befintliga investerare och räknar med att rundan i huvudsak tecknas inom den gruppen”, säger Joel Falck.
Han och Anton Malmberg började bygga hemsidor ihop redan på högstadiet. Efter gymnasiet var deras grundplan att söka in till handelshögskolan - men istället startade de eget. Läs om hela deras inspirerande entreprenörshistoria här!