Redan 2012 började Skatteverket godkänna digitala kvitton. Men i de flesta matbutiker dominerar fortfarande pappersvarianten.
Det vill startupen Findity ändra på. Bolaget har sitt säte i Ludvika och grundades av Per Einarsson och ytterligare tre personer 2011.
Året innan hade de gemensamt sålt programvarubolaget Streamserve, som grundades på 1990-talet.
Bolaget köptes upp av kanadensiska Opentext för 71 miljoner dollar.
Men sedan dess har övergången till digitala kvitton gått långsammare än vad Findity tänkt sig.
“Vi har vetat hela tiden att transformeringen till digitala kvitton kommer att ske förr eller senare, med eller utan oss. Så vi har varit inställda på att det är en långsiktig satsning”.
“Det var en liknande resa med Streamserve, vi satsade mycket på att bygga tekniken, vilket sedan mynnade ut i att vi fick många stora kunder”, säger Per Einarsson.
Nu har bolaget tecknat ett avtal med matvarujätten Axfood som innebär att tjänsten rullas ut i 350 Handlarn- och Tempo-butiker runt om i Sverige.
Enligt Per Einarsson är det ett viktigt erkännande för Findity.
“Vi hoppas att det här ska hjälpa till att driva på utvecklingen. Totalt sett finns bara vinnare på införandet av digitala kvitton och vi är glada över att få förtroendet hos Axfood. Och att både handlare, kunder, personal och naturen gillar det vi gör”, säger han.
Axfood har redan testat Findity under ett år i en rad utvalda butiker. I testet har 80 procent av kunderna valt att få sina kvitton digitalt.
Tjänsten fungerar genom att kvittot istället för att skrivas ut hamnar på bolagets plattform antingen i en tjänst som kallas Findity DRPen eller, för kvitton som kunden inte vill ha, i en “digital papperskorg” som heter Greenbin. Därifrån kan kunden sedan komma åt kvittot när som helst genom gratisappen Sparakvittot, som hittills fått 125.000 användare.
“Men i förlängningen vill vi inte vara det enda sättet att komma åt sitt kvitto på, vi för dialoger med en rad kundklubbar. På sikt kan man få tillgång till sina kvitton även via dem eller via bankappar”, säger Per Einarsson.
Butikerna betalar i sin tur en abonnemangsavgift till Findity varje månad.
“För mindre butiker rör det sig om stora besparingar att slippa skriva ut kvitton,”, säger Per Einarsson.
Nyligen inledde Findity även ett samarbete med Babs Paylink och Swedbank som innebär att butiker som låter kunderna betala med Swish kan erbjuda en automatisk betalningsbekräftelse och ett digitalt kvitto.
Tanken är att det ska bli lika smidigt för en butik att ta emot en Swish-betalning som en kortbetalning.
Förra året omsatte Findity 650.000 kronor och gjorde ett resultat på minus 5 miljoner kronor. Bolaget har inte tagit in någon extern finansiering.