Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

De lägger 20 miljoner kronor på att skapa ett schysst Facebook

Artikel bild
Göran Wågström är medgrundare av det sociala nätverket Idka. Foto: Breakit/skärmdump.

Har du hört talas om Idka? Här är it-veteranernas storsatsning – ett socialt nätverk som inte kartlägger och säljer ditt liv.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Att skapa ett eget socialt universum år 2016 kan verka dödsdömt, eller i vart fall rejält utmanande.

Facebook har blivit den dominerande spelaren i västvärlden. Nyare stora sociala medier som Instagram, Twitter och Snapchat har byggt på enkelhet.

Nu bygger två veteraner från it-eran ett eget socialt medium kallat ”Idka”. Det vänder sig till både företag och privatpersoner och ska locka användare via en unik egenskap: integritet. 

”För mig är det anmärkningsvärt att ett antal av världens högst värderade bolag lever på att samla in, analysera och sälja information om sina användare. Det är sjukt. Vi skapar en viktig motsats till det”, säger Göran Wågström vd och medgrundare av Idka.

För er som minns it-yran, och den efterföljande dotcom-kraschen, är han ett bekant namn. Göran Wågström var under 90-talets slut koncernchef för it-konsultbolaget Information Highway, en av tidens kursraketer på börsen. 

Den sagan tog slut när bubblan sprack.

Sedan dess har Göran Wågström varit aktiv som rådgivare inom riskkapitalsektorn.

I det tysta har han, tillsammans sin medgrundare Bjørn Stormorken, under ett par år plöjt ned både tid och pengar i sin sociala plattform Idka.

Bjørn Stormorken har ett förflutet som chef för tech- och it-segmentet på den norska investmentbanken Pareto Securities. Han har också varit senior rådgivare på Creandum, och satt tidigare i styrelsen för Edgeware – streamingtech-bolaget som i fredags noterades på Stockholmsbörsen

Tillsammans med ett tiotal investerare har de lagt in 20 miljoner kronor i projektet, och planerar att ta in mer kapital under nästa år. Hans Mellström, medgrundare till WM-data, är den mest namnkunnige av Idkas investerare.

”Jag tror att det börjar bli ett uppvaknande kring hur mycket information bolag som Facebook samlar in om oss. Det kommer att bli större och större, vilket gör att folk kommer att bli intresserade av denna typ av tjänst”, säger Göran Wågström. 

Så vad är egentligen Idka, det nya sociala nätverket som i dagarna går ut med en beta-version för speciellt inbjudna?

Göran Wågström demonsterar sin skapelse över en knackig internetuppkoppling på Breakits kontor. 

Det påminner en hel del om Facebook, men med mer nyttofunktioner inspirerade av Dropbox, Flickr och Slack. 

Målgruppen är dels privatpersoner som kan använda tjänsten som ett brusfritt privat alternativ till Facebook.

Dels hoppas Idka kunna locka företagskunder, genom att erbjuda ett alternativ till tjänster som Slack och Microsofts Yammer. 

”Vad jag känner till finns det ingen plattform på marknaden som har den funktionalitet som vi har”, säger Göran Wågström. 

It-veteran som han är fokuserar Göran Wågström hårt på att demonstrera Idkas alla funktioner, som delad dokumenthantering, fotomappar och smarta sätt att samarbeta kring projekt i arbetsgrupper. 

”Vi har försökt att lösa det som saknas i Slack. Filsystemet där är till exempel inte särskilt bra", säger han och tillägger: 

"Som företag måste du också vara helt säker på att informationen verkligen förblir privat, vilket vi ser till med hjälp av kryptering". 

Idka ser vid en första anblick ut som en väl genomtänkt produkt. 

Risken är dock uppenbar att Idka stannar vid att vara en – mycket dyr – kommunikationsplattform för de närmast sörjande.

Idka tar på sig den grannlaga, på gränsen till omöjliga uppgiften, att sätta en ny social plattform på kartan. Bland konkurrenterna på privatsidan finns bolag som Facebook och Snapchat. Trots regelbundna debattstormar kring personlig integritet fortsätter de att växa.

På företagssidan finns de amerikanska it-jättarna. Det låter onekligen som ett extremt högriskprojekt. 

”Ja, det är det. Men så är det med de flesta projekt. Vi tänker inte utmana Facebook, för oss blir det väldigt bra om vi kan få in 500.000-1.000.000 människor på global nivå i Idka”, säger Göran Wågström.

Prissättningen är inte klar än. Men då Idka inte ska sälja data till andra, eller innehålla annonser, ska intäkterna komma från betalabonnemang. 

Läs mer