Phoodster vill lösa problemet med vad du ska laga till middag. Nu tar bolaget in 4 miljoner kronor från bland annat Dariush Ghatan, affärsängel och medgrundare av företaget Gogool, samt från Avesina Investment Group med Shori Zand.
Phoodsters tjänst går ut på att kombinera receptförslag från kända sajter, som Ica, Coop, Tasteline och liknande, med kampanjprodukter från användarens lokala matbutik.
“Genom vår lösning så kan vi smalna av urvalet så att du får mattips med kampanjprodukter i den butik som är närmast dig för tillfället eller din favoritbutik så att du kan äta gott till ett bra pris”, säger Aaron Gonzalez, medgrundare, i ett uttalande.
Appen betatestas just nu och lanseras brett inom kort. I nuvarande version går det förutom att få mattips via kampanjerbjudanden också att få en lista på veckans erbjudanden och att enkelt förvandla recept till inköpslistor.
Pengarna som bolaget nu får in ska användas till att bygga en intelligent sökmotor, som ger middagsförslag utifrån "vem du är, vad du gillar och vart du befinner dig".
“Det här är bara första steget i en större vision där vi kommer använda AI för att ta fram en smart tjänst som förstår individuella behov, beteenden och matpreferenser. Vi kommer till exempel kunna säga exakt vad du ska äta till middag en måndag när du slutat jobbet, utifrån vem du är, vad du gillar och vart du befinner dig”, säger bolagets vd och medgrundare Daniel Zand.