Den svenska startupen Mentimeter har tagit fram en app som samlar in åsikter med hjälp av bland annat omröstningar. Håller du en dragning eller leder ett möte kan deltagarna och lyssnarna exempelvis rösta på olika förslag i realtid.
I början av året deltog startupen i det prestigefulla inkubatorprogrammet 500 Startups i San Francisco. Efter fyra månader återvände dock teamet hem till Sverige och har sedan dess fortsatt att bygga vidare på sin tjänst.
Enligt bolaget används appen idag i 120 olika länder och affärsmodellen fungerar som så att användarna tecknar upp en prenumeration för att använda appen.
Sett till användarantal växer bolaget just nu snabbt. Enligt Mentimeter har man idag 6 miljoner användare - en siffra som kan jämföras med de 4,5 miljoner användare som kommunicerades så sent som i maj.
"Det känns fantastiskt och vi räknar med att produkttillväxten kommer att, som lägre scenario, tredubblas nästa år", säger Niklas Ingvar, medgrundare och produktchef på Mentimeter.
Men trots de starka användarsiffrorna har Mentimeter hittills, i likhet med många andra startups, inte haft någon explosionsartad utveckling rent ekonomiskt. Under fjolåret låg nettoomsättningen på 2,7 miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning med 186 procent jämfört med 2014.
Hur stor intäkter Mentimeter förväntas ha under 2016 vill Niklas Ingvar inte avslöja, men bolaget hävdar att de kommer att slå fjolårets försäljningssiffror.
Huruvida helåret kommer landa på ett positivt resultat eller inte vill bolaget inte heller avslöja.
En sak de vill däremot vill berätta är att startupens personalstyrka, som i dag består av nio anställda, nu ska stärkas.
"Vi vill hitta rätt personer till bolaget och satsa hårt på tillväxt istället för lönsamhet", säger Niklas Ingvar.
Hittills har bolaget tagit in cirka 4 miljoner kronor i riskkapital. Ytterligare kapital kan bli aktuellt, menar Niklas Ingvar.
“Planen är att hitta rätt investerare som förstår vår ambition, vision och vår produkt. Det är först då vi kan börja diskutera hur mycket vi vill ta in”, säger Niklas Ingvar.
Det verkar dock inte gå någon nöd på bolaget. Trots att bolaget bara har varit tillbaka i Sverige i några månader väntar nu ännu en flytt - om än av det kortare slaget.
I vinter kommer Mentimeter att flytta hela sitt kontor till Barcelona under en månad.
“Det är så lätt att fastna i gamla mönster och sluta vara innovativ. San Francisco-tiden fick oss att inse värdet av vara i väg på det sättet med hela teamet. Vi planerar att vara där i en månad, men det kan bli längre”, säger Niklas Ingvar.